Instagram-seuraajat eivät ole kaikille merkityksellisiä, vaikka niiden kannattaisi joissain määrin sitä ollakin, sillä seuraajat lisäävät yrityksen uskottavuutta. Jos tilillä on kolme seuraajaa, ei sen aitoudesta voi olla varma ja tulee tunne, onko yritys huono, koska kukaan ei seuraa sitä. Eri asia on se, seuraako henkilökohtaista profiiliasi vain ystävät ja läheiset, mutta yritysprofiilin seuraajiksi kannattaa haalia kohderyhmääsi kuuluvia käyttäjiä.
Osa uskoo, että B2B-yritysten on jopa turha olla Instagramissa. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Vaikka kaikilla yrityksillä ei tiliä olisikaan, on jokaisen tilin takana oikea ihminen. Tämä ihminen ja hänen henkilökohtainen profiilinsa voi olla se, joka kiinnostuu yrityksesi toiminnasta ja alkaa seuraamaan sitä. Instagramin merkityksiä B2B-yrityksille on myös monia muita. Voit lukea B2B-yritysten Instagramin käytöstä lisää täältä.
Vaikka seuraajamäärään voisi vaikuttaa laadukkaalla sisällöllä, ei tilin kasvattaminen ole aina helppoa. Mitä tilillä tulisi kokonaisuudessaan olla ja millainen on hyvä B2B-yrityksen Instagram-tili? Tähän löydät vastauksen aiemmin linkkaamastamme blogitestistä ylempänä. Nyt kuitenkin pienellä pikatsekkauksella voit tarkistaa, ovatko perusasiat kunnossa. Tässä pieni koonti siitä, mitä kannattaa huomioida B2B-yritystilillä ennen seuraajamäärän kasvattamista. Voimme tarkastella asiaa esimerkkinä meidän profiilimme kautta:
Aloitetaan profiilikuvasta. Jos logosi ei meinaa asettua nätisti pyöreään malliin, lisää siihen jokin yksivärinen logon mukainen tausta. Vaikka laatu ei pikkukuvasta heti näykkään, pidä huoli, ettei se ole silti täysin pikselimössöä. Profiilikuvan osalta kyseessä on kuitenkin suhteellisen simppeli asia, jolla on ammattimaisuuden kannalta suuri merkitys.
Tee profiilistasi yritysprofiili, jos se ei vielä sitä ole. Kun valitset toimialan, ilmestyy se yrityksesi nimen alle vaaleanharmaalla. Yritysprofiilin avulla näet enemmän statistiikkaa, kuten esimerkiksi seuraajamäärien muutokset, mistä paikkakunnilta tai alueilta seuraajat ovat, miten tilit ovat sitoutuneet profiiliisi ja paljonko tilejä on tavoitettu.
Mieti biografian teksti kuntoon. Meillä se on esimerkiksi seuraava: We create more qualified sales opportunities through smarter marketing #dotherightmarketing. Biografia kannattaa pitää lyhyenä ja ytimekkäänä, mutta sellaisena, että siitä saa nopeasti kuvan, mitä yritys oikeasti tekee. Tätä samaa lausetta ja hashtagia voi käyttää myös muissa sosiaalisen median kanavissa. Oma hashtag on hyvä keksiä, sillä sen kautta voidaan löytää kaikki yrityksen julkaisut sekä siihen liittyvä sisältö. Myöhemmin se saattaa tulla hyvinkin tunnetuksi yrityksen ja sosiaalisen median kanavien kasvaessa.
Muista myös lisätä osoitekenttään verkkosivusi ja mahdollisesti myös yrityksen käyntiosoite. Kuten meillä, osoitetta ei tarvitse välttämättä laittaa, jos asiakkaita voi auttaa mihin tahansa paikkaan Suomessa. Lisäksi voit lisätä myös suorat yhteydenottotiedot profiiliisi, jotta yhteydenotosta tulee entistä helpompaa.
Jos käytät tarinoiden kohokohtia, joita ehdottomasti profiilissa kannattaa käyttää, tee niihin ikonit. Esimerkiksi me käytämme väreinä harmaata, mustaa ja sinistä sekä liukuväriä, jolloin profiilista saadaan yhtenäinen visuaalisesti. Sama väriteema jatkuu myös julkaisuissa.
Julkaisuissa tarjoamme sekä lisäarvoa tuovaa tietoa, kuin myös hauskoja meemejä. Haluamme antaa ammattimaisen ja osaavan kuvan itsestämme, mutta emme missään nimessä ole kuolemanvakava porukka, vaan osaamme myös olla hauskoja sekä rentoja yhteistyökumppaneita. Mieti siis myös viestinnän tyyli, ennen kuin alat tavoittelemaan lisää seuraajia, jotta yrityksestäsi saa oikeanlaisen kuvan heti profiilia vilkaistaessa.
Muutama viikko sitten testasimme erilaisia tapoja kasvattaa Instagram-tiliämme, ja osa näistä keinoista todella toimi. Haluamme jakaa vinkit myös muiden B2B-yrittäjien kesken, sillä tilin kasvattaminen ei aina ole yksinkertaista.
Testasimme seuraavia:
Lopputulokset saattavat yllättää. Ajattelimme aluksi, että tilit, joita alamme seuraamaan, seuraavat meitä helpoiten myös takaisin. Näin ei kuitenkaan ollut.
Esimerkiksi toimialakohtaisesti huomasimme suuriakin eroja. Tietyt toimialat alkoivat seuraamaan tiliä helpommin kuin toiset. Kannattaa siis hieman seurata, mitkä toimialat reagoivat vuorovaikutukseen parhaiten ja ylipäätään mitkä vastaavat kohderyhmääsi. Henkilökohtaisesti koemme, että aluksi kannattaa toki keskittyä kohderyhmään, mutta ei välttämättä niin tiukasti kuin normaalisti, koska tavoitteena on kasvattaa profiilin seuraajamäärää uskottavuuden lisäämiseksi. Kun seuraajamäärä on noin 1000, kannattaa sen jälkeen alkaa tarkasti katsomaan, kenelle tykkäyksiä, kommentteja ja seuraamista kannattaa antaa. Yleensä toimimme siten, että tykkäilemme rennommin eri yritysten kuvista, mutta seuraamaan alamme vain sellaisia, jotka tiukasti kuuluvat kohderyhmäämme. Kommentointiin Instagramissa emme juurikaan käytä aikaa.
Kohderyhmän lisäksi seuraajien kasvattamiseen kannattaa hyödyntää henkilöitä, jotka ovat tilisi ja yrityksesi käsittelemästä aiheesta kiinnostuneita. Me emme juurikaan keskity yksittäisiin henkilöihin, juuri sen takia, että kohteemme ovat B2B-yritykset, mutta jokaisen yrityksenkin takana on aina henkilö. Eri yritysten johtajilla, myynti- tai markkinointi-ihmisillä on luultavasti myös oma henkilökohtainen Instagram-tili ja heitä tilimme sisältö saattaa aidosti kiinnostaa. Keskittyminen henkilökohtaisiin tileihin ei siis välttämättä missään nimessä ole ajanhukkaa, mutta tässä vaiheessa koimme yritystileistä tykkäämisen tehokkaampana tapana toimia.
Muista se, että Instagram antaa käyttökiellon, jos teet esimerkiksi kuvista tykkäilyä liian aktiivisesti. Pieni hetki päivästä tykkäilyyn (esim. puoli tuntia) riittää. Jos kuitenkin jostain syystä saat tilillesi käyttökiellon, se kestää hetken. Älä käyttökiellon aikana yritä tehdä tililläsi mitään, sillä tällöin kielto pitenee. Kielto kestää yleensä muutaman päivän ja tili palautuu toiminnoiltaan normaaliksi kiellon jälkeen. Tosin Instagram seuraa toimintaasi tarkemmin jonkin aikaa kiellon jälkeen, jos kokee toimintasi olleen poikkeuksellista.
Et myöskään halua antaa toiminnallasi tyrkyttävää kuvaa, joten säännöstele tykkäykset hyvän maun rajoihin. Älä myöskään kommentoi kohdetilin joka ikistä julkaisua, vaan tee se tyylikkäästi silloin tällöin. Pidämme itse eniten kuvien tykkäämisestä, sillä sitä ei koeta liian päällekäyväksi, vaan on mukava ele toiselta yritykseltä toiselle. Älä myöskään seuraa joka ikistä tiliä. Ensinnäkin tälle on päiväkohtaisia rajoituksia ja toiseksi, jos seuraat 6000 profiilia ja sinua seuraa 500, saa se tilisi näyttämään epäammattimaiselta.
Hashtag #yritys toimii ehkä parhaiten siihen, että löydät aktiiviset yritystilit. Yritystilejä on tuhansia, mutta niistä läheskään kaikki eivät ole aktiivisia. Älä tuhlaa aikaasi epäaktiivisiin tileihin, vaan keskity sellaisiin, jotka myös aktiivisesti päivittävät tilejään. Lisäksi tilit, jotka seuraavat monia eri tilejä, seuraavat todennäköisemmin myös sinua.
Älä lannistu, jos seuraajia ei heti tulekaan. Jo tykkäykset ja kommentit ovat hyvä lisä tilillesi. Ne itsessään antavat jo parempaa kuvaa, kuin se, että tilisi kuvilla on vain muutama tykkäys, eikä ollenkaan kommentteja.
Markkinoinnissa ihmiset haluavat usein tuloksia ja niitä halutaan heti. Seuraajamäärän kasvatus ei tapahdu kuitenkaan yhdessä yössä, vaan on todella pitkäaikainen prosessi, johon kannattaa panostaa jatkuvasti. Päivän tai parin panostuksilla ei siis saada vielä tarpeeksi aikaan.
Hyödynnä nämä vinkit ja kokeille rohkeasti eri tapoja kasvattaa Instagram-tiliäsi. Massana ja nopeasti toimiminen ovat parhaita keinoja, mutta muista aina pysyä hyvän maun rajoissa. Jos aika tuntuu kuitenkin olevan kortilla, myös me voimme auttaa tarvittaessa seuraajamäärien kasvattamisessa!
#dotherightmarketing
Oikeassa klubissa oikeat ovet avautuvat. Olemme B2B-yrityksien markkinointitoimisto ja markkinointitiimi.
Jätä yhteydenottopyyntö kirjoittamalla sähköpostisi!