Anna meidän auttaa!
Vastaamme viestiisi 24 tunnin kuluessa.




    Demand Generation = Kysynnän luominen

    Mietipä miltä tuntuisi, jos yrityksesi olisi aina se ensimmäinen vaihtoehto […]

    Lue lisää

    Instagram B2B-markkinoinnissa

    Instagram on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Se oli neljänneksi suosituin kanava vuoden 2022 alussa ja alustalla on noin 1,4 miljardia aktiivista käyttäjää. Tästä kokonaismäärästä jopa 200 miljoonaa käy päivittäin ainakin yhdessä yritysprofiilissa. Sosiaalinen media toimiikin vahvasti läsnä nykypäivänä ja lähes kaikilla meistä on ainakin jokin kanava käytössämme lähes päivittäin. 

    Miten Instagram on sitten hyödyllinen yrityksille ja erityisesti juuri B2B-yrityksille? Saatat nyt ajatella, että ei mitenkään, ja että alustalta löytyy vain B2C-yritysten sekä yksityisten henkilöiden tilejä. Instagram ei kuitenkaan ole pelkästään täynnä ihmisten laittamia kuvia elämänsä eri hetkistä. Suurin osa myös yrityspäättäjistä löytyy kanavasta ja he luultavasti seuraavat muita yritystilejä, joihin myös sinun yrityksesi profiili saattaa kuulua.

    Instagram tarjoaa yritykselle vapautta ilmaista itseään ja kasvattaa yrityksensä brändiä. Instagramissa voi käyttää luovuutta niin visuaalisuudessa kuin viestinnässäkin. Yrityksen ideaa saadaan hyvin esille luovien kuvien ja videoiden avulla. Omaa näkemystä ja ammattitaitoa voi kanavassa jakaa hyvinkin vapaasti, jota kuka tahansa voi katsoa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tämän ansiosta yhteys yritykseesi pysyy myös tavallisten toimistojen aukioloaikojen ulkopuolella. Erityisesti, jos potentiaalinen asiakas kokee saavansa yrityksen Instagram-sisällöstä lisäarvoa itselleen, sitoutuu hän myös yritykseen helpommin ja tekee siitä hankintoja.

    Tässä blogitekstissä kerrommekin sinulle:

    • Mikä Instagram on?
    • Millainen on hyvä B2B-yrityksen Instagram-tili?
    • Sekä millaisia toiminantatapoja B2B-yritys voi Instagramissa hyödyntää?

    Mikä on Instagram?

    Osa meistä varmasti jo tietää mikä Instagram on. Kerromme kuitenkin perusteet, jos tämä sosiaalisen median kanava ei ole entuudestaan joillekin tuttu. 

    Instagram on ilmainen sosiaalisen median kanava, jossa jaetaan sekä kuvia että videoita. Sovellus on saatavilla sekä Androidille että iPhonelle. Instagramissa luodaan tili, jolle voi kertyä seuraajia. Niin henkilökohtaisella kuin yrityksenkin tilillä voi myös seurata toisia käyttäjiä. Kanavaan ladatut kuvat ilmestyvät seuraajien uutissyötteeseen ja lisäksi julkaisua voidaan suositella myös muille, jotka eivät vielä seuraa tiliäsi. Instagramissa voit myös kommentoida julkaisuja ja reagoida esimerkiksi Instagram-tarinoihin.

    Instagram on erittäin interaktiivinen kanava. Voit esimerkiksi julkisesti kommentoida tai tykätä julkaisuista. Nykyisin Instagram-tarinoista pystyy myös tykkäämään normaalien julkaisuiden tapaan, mutta tykkäykset eivät näy muille kuin tarinan tekijälle. Tarinoihin voi myös reagoida muilla tavoilla. Nämä reagoinnit siirtyvät automaattisesti tilin yksityisviesteihin. Seuraamasi tilit voivatkin lähettää sinulle suoraan yksityisviestejä, mutta muiden henkilöiden tai yritysten viestipyynnöt täytyy hyväksyä erikseen.

    Tilin voi määrittää myös yritysprofiiliksi, jolloin saat tietoosi esimerkiksi tiliisi liittyvää analytiikkaa. Seuraajista saadaan yksityiskohtaisempaa tietoa yritysprofiilin avulla ja julkaisuiden sekä mainosten sisältöä voidaan tarkastella paremmin. Tarkastella voi esimerkiksi sitä, saavuttavatko julkaisut tavoitteitaan. Instagram Insights onkin analytiikkatyökalu, joka on erityisen hyödyllinen silloin, kun teet Instagramin kautta mainontaa. Sen avulla nähdään mitkä keinot markkinoinnissa toimivat parhaiten.

    Facebook (nykyisin Meta) osti Instagramin vuonna 2012. Osittain Instagram toimiikin nykyisin Facebookin yhteydessä, jolloin esimerkiksi Facebookissa tehty mainonta yhdistyy kätevästi halutessasi myös Instagramin puolelle. Nämä kaksi kanavaa kannattaa siis olla hallussa yhtä aikaa, jotta voit niitä markkinoinnissasi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.

    Instagram tarjoaa myös erilaisia mahdollisuuksia nykyisin esitellä tuotteita tai palveluita alustalla. Tästä hyötyvät erityisesti yritykset. Instagram tarjoaa esimerkiksi lyhyet videomahdollisuudet, toisin sanoen reelsit, joiden avulla yritystä ja sen toimintaa on helppo esitellä potentiaalisille asiakkaille. 

    Yritykset voivat myös hyödyntää kauppaominaisuutta Instagramissa. Sen avulla voi katsoa valikoituja kokoelmia sekä uutuustuotteita yrityksiltä. Kauppaa selaavasta otetaan tekoälyn avulla ylös tietoja, jotta hänelle osataan suositella jatkossa relevantit ja mahdollisesti käyttäjää kiinnostavat tuotteet. Kaupassa on ”näytä sivustolla” ominaisuus, jonka avulla siirtyminen tapahtuu verkkosivuille. Erityisesti B2C-yritykset voivat tätä ominaisuutta hyödyntää, mutta B2B-yrityksiäkään ei ole tästä porukasta laiminlyöty.

    Olisikin hyvä muistaa, että jokaisen tien tulisi aina johtaa verkkosivuillesi. Tämä toteutuu myös Instagramin avulla, sillä linkkien kautta potentiaalinen asiakas pääsee kätevästi esimerkiksi kaupan tai profiilin kautta tutustumaan yrityksen toimintaan paremmin.

    Millainen on hyvä Instagram-yritystili?

    Instagramissa toimitaan erityisesti visuaalisesti. Laadukkaat ja yhteensopivat kuvat sekä videot toimivat alustalla parhaiten. Niiden tulisi myös liittyä yritykseen ja sen toimintaan, jotta et aiheuttaisi seuraajissasi hämmennystä. Jos esimerkiksi myyt markkinoinnin palveluita, sinun tuskin kannattaa käyttää sähköasennukseen liittyviä kuvia. Houkuttelevat ja ammattimaiset kuvat toimivat parhaiten ja nostattavat tilin sekä yrityksen suosiota. Alustan kasvattaminen lisää myös kävijässä luottamusta. Kun suosio tililläsi on suuri, luo se kävijässä tunnetta siitä, että yritys on oikeasti olemassa. Aina tilin suosion kasvattaminen ei ole kuitenkaan täysin yksinkertaista, vaikka sisältö olisikin hyvää. Näissä tilanteissa usein kannattaakin hyödyntää maksullista mainontaa, jotta näkyvyyttä saataisiin tilillesi lisää.

    Sinun kannattaisi myös hyödyntää reaaliaikaista sisältöä. Lyhyiden videon suosion kasvettua ihmiset arvostavat yhä enemmän reaaliaikaista sisältöä. Esimerkiksi reelsit ja tarinat ovat hyvin pienen kynnyksen sisältöjä, joihin työntekijät voivat kertoa esimerkiksi työpäivästään reaaliajassa. Hyvä esimerkki reaaliaikaisesti sisällöstä on esimerkiksi tämänhetkinen Ukrainan tilanne, josta sisältöä saadaan näkyville sosiaalisessa mediassa vain muutamissa minuuteissa. Reaaliaikainen sisältö koetaan myös aitona, toisin kuin lavastetut studiokuvat, joita toki kannattaa myös joissain määrin tililläsi hyödyntää.

    Erityisen tärkeää on kuitenkin näyttää yrityksen ammattitaitoa sisällön kautta. Opettavainen sisältö, josta on hyötyä myös seuraajille, toimii varmasti parhaiten. Kun toimit ajatuksenjohtajana omasta ammattitaidostasi, saat varmasti itsestäsi uskottavan kuvan annettua. Erityisesti opetus- ja faktavideot toimivat sisältöinä erinomaisesti. Älä kopio, mutta seuraa myös kilpailijoitasi. Millaista sisältöä he jakavat ja millä julkaisuilla heillä on eniten tykkäyksiä. Hae inspiraatio niin Suomesta kuin ulkomailtakin ja mieti, miten voisit itse saada tilistäsi yhden toimialan parhaista.

    Instagram on myös brändin ja yrityksen tarinan kertomiseen hyvä. Monet haluavat erityisesti sisältöä yrityksen arjesta ja siellä työskentelevistä ihmisistä. Tällainen sisältö luo tuttavallisemman kuvan yrityksen työntekijöistä ja se on seuraajille mielenkiintoista. Käytä hyödyksesi mieleenpainuvuutta ja ainutlaatuisuutta kertoessasi tarinaasi alustalle.

    Myös asiakkaiden kertomia tarinoita kannattaa hyödyntää. Miten he ovat onnistuneet sekä menestyneet ja miten yrityksesi on auttanut tässä prosessissa. Monelle on varmaan jo tuttua, että verkkosivuilla referenssit olisi hyvä olla, mutta myös Instagramissa ne toimivat erinomaisesti. Asiakkaiden suositukset helpottavat ostopäätöksen tekemistä erityisesti silloin, kun henkilö ei ole vielä koskaan yritykseltäsi tehnyt hankintoja. Referensseistä asiakas kokeekin saavansa lisäarvoa.

    Alustalla on myös hyvä olla CTA:ita eli toimintakehotuspainikkeita. Esimerkiksi Instagram-tarinoiden yhteyteen voi liittää linkin verkkosivuille. Näin liikennettä sinne saadaan jälleen lisää.

    Myös tilin säännöllinen päivittäminen on tärkeää, jotta kävijät tietävät yrityksen olevan edelleen toiminnassa. Jos viimeisin kuvasi on vuodelta 2014, luulevat kävijät mahdollisesti yritystoiminnan loppuneen kokonaan. Tätä kuvaa tuskin kukaan kasvuhaluinen yritys tahtoo itsestään antaa.

    Yhteystietojen olisi myös hyvä olla esillä. Jos potentiaalinen asiakas kiinnostuu yrityksestäsi ja haluaa ottaa yhteyttä, kannattaa yhteydenotto tehdä mahdollisimman helpoksi. Kävijä saattaa turhautua, jos yhteystiedot eivät löydy nopeasti.

    Oikeiden hashtagien eli (suomeksi avainsanojen tai aihetunnisteiden) käyttö on tärkeää, sillä ne auttavat julkaisuasi saavuttamaan laajemman yleisön. Jos kerrot digimarkkinoinnin palvelustasi, liitä aiheeseen liittyvä muutama tehokas hashtag. Esimerkiksi julkaisuun, joka on yrityksen toiminnasta otettu kesällä, ei kannata lisätä #kesäonihanaaaikaa. Kukaan tuskin etsii tällaisella aihetunnisteella mitään sovelluksesta. Lyhyet, yhden sanan kattavat hashtagit toimivat parhaiten. Lisäksi yritys voi keksiä itselleen tai kampanjalle oman hashtagin, jonka kautta myös seuraajia voi aktivoida jakamaan kampanjaan tai yritykseen liittyvää sisältöä. Hashtagit eivät välttämättä ole yhtä merkityksellisiä muilla sosiaalisen median alustoilla, mutta Instagramissa niitä ei voi unohtaa.

    Instagramin käytössä kannattaa myös olla strategia, miten ja millaista sisältöä alustalle tuotetaan. Muista erityisesti kohdeyleisösi, jolle markkinoit tai kehen pyrit vaikuttamaan. Osa ajattelee, että B2B-yrityksen sisällön tulisi olla pelkästään hyvin asiantuntevaa ja jäykkää. Näin ei kuitenkaan ole. Asiantuntevuutta on toki hyvä jakaa seuraajille, mutta sen lisäksi luovuutta sekä viihdyttävää sisältöä voi suunnata myös yrityspäättäjille, vaikka aihe liittyisikin alaan. 

    Aseta tilillesi myös tavoitteita. Esimerkiksi ketä yrityksen seuraajiksi halutaan tavoitella tai kuinka suureen seuraajamäärään pyritään. Paras ajankohta Instagram-julkaisulle kannattaa myös miettiä ja tutkia etukäteen, mutta tämä ei välttämättä ole niin yksinkertaista. Parhaimmat julkaisuajankohdat vaihtelevat laajasti toimialoittain. Jos yritys on kansainvälinen, kannattaa muistaa myös aikavyöhykkeiden vaikutus julkaisuajankohtaan.

    Erilaisia toimintatapoja Instagramissa

    Miten sitten Instagramissa kannattaisi toimia, kun profiili on kunnossa. Tähän on useita eri tapoja. Osa keskittyy tiukasti vain hyvään sisältöön, kun taas toiset haluavat olla interaktiivisia muiden yritysten tai käyttäjien kanssa. On jopa kuultu, että jotkut yrittäjät lähettävät toisille yrityksille yksityisviestillä kiitoksen yrityksen kuvasta tykkäämisen seurauksena. Näin yksityiskohtaisesti yhteyttä ei välttämättä tarvitse ottaa, mutta voit itse yrityksesi profiililla esimerkiksi tykätä tai reagoida muiden yritysten sisältöihin. Tällä tavalla annat itsestäsi ystävällistä ja toisen yrityksen sisällöstä kiinnostunutta kuvaa. 

    Instagramissa sisältöön sitoutuminen onkin korkeammalla tasolla muihin sosiaalisen median alustoihin verrattaessa. Kommentteihin sekä yksityisviesteihin vastaaminen on myös tärkeää, jotta yleisösi kokee, että huomioit myös heitä.

    Muista myös mainostaa Instagramissa ristiin erilaista sisältöä eri kanavistasi. Esimerkiksi jos olet laittanut blogitekstistä julkaisun Facebookiin, voit jakaa tämän myös Instagram-tilisi tarinoihin, joissa on linkki toimintakutsuna lukea teksti verkkosivuiltasi. Näin kaikki kanavat linkittyvät toisiinsa, eivätkä toimi vain yksittäisinä alustoina.

    Kaikkien näiden tapojen lisäksi B2B-yritykset voivat hyödyntää toiminnassaan vaikuttajia. Saatat aluksi ajatella, ettei se ole mahdollista, mutta kirjoitimme vaikuttajamarkkinoinnista B2B-maailmassa aiemmin blogitekstin, jossa voit tutustua aiheeseen lisää.

    Huomio siis Instagram toiminnassasi myös B2B-puolella. Jos sinulla on kysyttävää Instagramista tai haluat kehittää profiiliasi markkinoinnin näkökulmasta, autamme sinua mielellämme! Voit ottaa yhteyttä meihin esimerkiksi yhteydenottolomakkeemme kautta.

    #dotherightmarketing

    Eemil Mikkola
    Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
    eemil@innoclub.fi

    YHTEYSTIEDOT

    +358 45 137 3886
    contact@innoclub.fi
    All rights reserved 2024