Yrityksen on oltava kohderyhmälleen vaihtoehto - mielellään uusi ja kysytty sellainen.
Jos yrityksesi ei ole minkäänlainen vaihtoehto, niin mitä lisäarvoa se voi tuoda olemassa olevaan markkinaan?
Ei mitään.
Mitkä ovat tällaisen yrityksen menestysmahdollisuudet, kun se ei pysty olemaan vaihtoehto?
Varsin heikot.
Otetaan esimerkki B2B-maailmasta. Suomessa on satoja ellei tuhansia tilitoimistoja. Jokaisessa suomalaisessa kaupungissa on kymmenittäin erilaisia tilitoimistoja, jotka viestinnällisesti muistuttavat toisiaan.
"Olemme suomalainen perhevetoinen tilitoimisto, joka tuottaa laadukasta palvelua asiakkailleen." Jepjep.
Jotta tilitoimisto voi olla vaihtoehto, sen on tuotava markkinaan jotain sellaista elementtiä, jolla se pystyy aidosti erottautumaan pahimmasta massasta.
Vaihtoehtoja erottautumisbingossa ovat esimerkiksi kirjanpito-ohjelmistot, palvelupaketit, valitut toimialat, prosessit, hinnoittelutavat. Pelkästään jo nämä valinnat luovat pohjaa sille, että tilitoimisto pystyy olemaan vaihtoehto markkinallaan. Toki tämä edellyttää vielä oman pään ja järjen käyttöä esimerkiksi siinä, ettei asioita kopioida suoraan kilpailijalta, vaan pyritään haistamaan (ja kenties tutkimaan) ne tarpeet, joita markkinoilla on.
Kun asiakas kysyy tarjouspalaverissa, että "mikä teidät erottaa muista", niin muista olla silloinkin vaihtoehto.