Suomessa on muutamia isoiksi kasvaneita tapahtumia ja messuja, jotka ovat saaneet hyvällä tavalla lähes uuden elämän koronan jälkeen.
Tapahtumat ovat B2B-markkinoinnin uusi musta!
Messuille yritykset menevät jo pelkästään siinä pelossa, että kilpailija vie parhaan paikan tai että asiakkaat luulevat heitä kuolleiksi ellei heitä messuilta löydy.
Ongelmanahan tietenkin on, että mitä suositumpi asia on kyseessä, sitä enemmän kilpailua löytyy. Täysin sama asia pätee messumarkkinoinnissa
Jos luulet, että messuosastosi ja sen keskellä oleva yksijalkainen pöytä karkkikulholla varustettuna riittää siihen, että osastollesi tullaan, olet mitä isoimmalla todennäköisyydellä väärässä.
Kolmen päivän ständillä seisomisen jälkeen otsasta voi löytyä banaani. Time well spent.
Messuosastot ovat myyjien ja myynnistä vastaavien henkilöiden valtakuntaa. Taas messukävijöiksi pyritään saamaan henkilöitä, joilla on jotain ostoaikeita tai alustavia motivaatioita ostamiseen liittyen.
Tilanne on jokseenkin haastava. Jos ajattelet, että myyjänä menet vain kiertämään muita osastoja, vastassasi ovat pääsääntöisesti muiden firmojen myyjät eli toivottavasti ratkaisusi auttaa myyjiä myymään enemmän - muutoin reissusta voi tulla melkoinen negatiivinen pannukakku.
Isoilla messuilla on satoja ellei tuhansia muista messuosastoja ja -pisteitä. Voit varmasti kuvitella, että kun aikaa ei ole kuin rajattu määrä, niin messuvierailijoiden pitää oikeasti miettiä, että mihin he käyttävät aikaansa ja mihin ei.
Onnistuneet messut vaativat markkinointia.
Kun puhutaan B2B-markkinoinnista yleensäkin, B2B-markkinointi on usein tylsää ja kuivaa, vaikka markkinointia tehdäänkin ihmisille eli yrityspäättäjille.
Käydään seuraavaksi listana läpi, että mitä asioita onnistuneen messun suunnittelussa pitäisi huomioida:
Tehtävää on ja en sano, että esim. vetonaulan keksiminen on helppoa.
Jotkut vievät 3D-lasit ja formulasimulaattorin paikalle, toiset hattarakoneen. Tapoja on useita, mutta vetonaulankin pitää olla sellainen, että kohderyhmään kuuluva henkilö siitä tykkäisi.
Messut ovat äärimmäisen hyvä tapa B2B:ssä saada lisää henkilökohtaisempaa kontaktia asiakkaaseen.
Isoin juttu on, että messut eivät yksinään toimi, vaan niiden kaveriksi pitää ottaa mukaan kokonaisvaltainen markkinointi- ja myyntikoneisto. Messuista pitää jäädä markkinointi- ja myyntitiimin käteen työstettävää - tämä pitää olla hyvin selkeää jo suunnitteluvaiheessa.
Have fun!