B2B-messumarkkinointi

Suomessa on muutamia isoiksi kasvaneita tapahtumia ja messuja, jotka ovat saaneet hyvällä tavalla lähes uuden elämän koronan jälkeen.

Tapahtumat ovat B2B-markkinoinnin uusi musta!

Messuille yritykset menevät jo pelkästään siinä pelossa, että kilpailija vie parhaan paikan tai että asiakkaat luulevat heitä kuolleiksi ellei heitä messuilta löydy.

Ongelmanahan tietenkin on, että mitä suositumpi asia on kyseessä, sitä enemmän kilpailua löytyy. Täysin sama asia pätee messumarkkinoinnissa

Jos luulet, että messuosastosi ja sen keskellä oleva yksijalkainen pöytä karkkikulholla varustettuna riittää siihen, että osastollesi tullaan, olet mitä isoimmalla todennäköisyydellä väärässä.

Kolmen päivän ständillä seisomisen jälkeen otsasta voi löytyä banaani. Time well spent.

Messujen dynamiikka markkinoinnin näkökulmasta

Messuosastot ovat myyjien ja myynnistä vastaavien henkilöiden valtakuntaa. Taas messukävijöiksi pyritään saamaan henkilöitä, joilla on jotain ostoaikeita tai alustavia motivaatioita ostamiseen liittyen.

Tilanne on jokseenkin haastava. Jos ajattelet, että myyjänä menet vain kiertämään muita osastoja, vastassasi ovat pääsääntöisesti muiden firmojen myyjät eli toivottavasti ratkaisusi auttaa myyjiä myymään enemmän - muutoin reissusta voi tulla melkoinen negatiivinen pannukakku.

Isoilla messuilla on satoja ellei tuhansia muista messuosastoja ja -pisteitä. Voit varmasti kuvitella, että kun aikaa ei ole kuin rajattu määrä, niin messuvierailijoiden pitää oikeasti miettiä, että mihin he käyttävät aikaansa ja mihin ei.

Onnistuneet messut vaativat markkinointia.

Messumarkkinoinnin osapalaset

Kun puhutaan B2B-markkinoinnista yleensäkin, B2B-markkinointi on usein tylsää ja kuivaa, vaikka markkinointia tehdäänkin ihmisille eli yrityspäättäjille.

Käydään seuraavaksi listana läpi, että mitä asioita onnistuneen messun suunnittelussa pitäisi huomioida:

  1. tavoite: miksi messuille osallistutaan - mitä sieltä halutaan saada,
  2. kenelle: keitä messuosastolle halutaan saada,
  3. positiointi: miten erottaudutaan kilpailijoista ja miten asiasta halutaan viestiä,
  4. messuosaston ilme: onhan messuosasto tyylikäs, erottuva ja ammattimainen,
  5. vetonaula: mitä oikeasti mielenkiintoista messuosastolla voidaan tarjota, jotta sinne ihmiset haluavat oikeasti tulla,
  6. ennakkomarkkinointi: pyydetään / kutsutaan asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat käymään messuosastolla vetonaulan vetämänä + muistetaan mainostaa heille myös somekanavissa,
  7. ennakkoon sovitut tapaamiset: ne yritykset, jotka ovat kaikista kiinnostavampia potentiaalisia asiakkaita, kannattaa heidän kanssaan sopia etukäteen lyhyet tapaamiset selkeällä agendalla,
  8. aktiivinen myyntityö: ollaan aktiivisia, jalkaudutaan, kysellään, keskustellaan ja pyritään viemään asiakkaita kohti haluttua tavoitetta - muista myös jättää tyhjiä aikaslotteja, jotta aikaa on pitää tapaamisia myös extempore,
  9. aktiivinen some messujen aikana: pidetään some aktiivisena, jotta saadaan hyvää toistoa sekä viestiä maailmalle siitä, että messuilla ollaan - se voi jollekin mattimyöhäiselle olla iso tekijä,
  10. jälkimarkkinointi: miten messuilla aloitetut keskustelut voidaan lähteä viemään markkinointi- tai myyntiprosessissa pidemmälle - kaikkiin potentiaalisiin asiakkaisiin ei kannata tuhlata myynnin aikaa, vaan alhaisimman lead scoren omaavat päättäjät kannattaa jättää vielä markkinoinnin hoiviin.

Tehtävää on ja en sano, että esim. vetonaulan keksiminen on helppoa.

Jotkut vievät 3D-lasit ja formulasimulaattorin paikalle, toiset hattarakoneen. Tapoja on useita, mutta vetonaulankin pitää olla sellainen, että kohderyhmään kuuluva henkilö siitä tykkäisi.

Messut ovat äärimmäisen hyvä tapa B2B:ssä saada lisää henkilökohtaisempaa kontaktia asiakkaaseen.

Isoin juttu on, että messut eivät yksinään toimi, vaan niiden kaveriksi pitää ottaa mukaan kokonaisvaltainen markkinointi- ja myyntikoneisto. Messuista pitää jäädä markkinointi- ja myyntitiimin käteen työstettävää - tämä pitää olla hyvin selkeää jo suunnitteluvaiheessa.

Have fun!

Blogi

Liidien hankinta vuonna 2025

Kuten tiedetään, niin yli 60 prosenttia myyjien...

Lue lisää

ICP eli Ideal Customer Profile

ICP eli Ideal Customer Profile on yrityksen...

Lue lisää

Reelsit valtaavat Instagramin

Näyttääkö Instagramisi TikTokilta? Täyttyykö pääsyötteesi Reelseistä ja...

Lue lisää

Account Based Marketing (ABM)

Kumpi mielestäsi myy paremmin: se, kun markkinointi...

Lue lisää

Miten hankkia lisää Instagram-seuraajia B2B-yritystilille?

Instagram-seuraajat eivät ole kaikille merkityksellisiä, vaikka niiden...

Lue lisää

Hyvän verkkosivuston checklist

Hyvä verkkosivusto on kaiken myynnin ja markkinoinnin...

Lue lisää

Oikeassa klubissa oikeat ovet avautuvat. Olemme B2B-yrityksien markkinointitoimisto ja markkinointitiimi.

Jätä yhteydenottopyyntö kirjoittamalla sähköpostisi!

    Innovators’ Club Oy

    045 137 3886

    contact@innoclub.fi

    Rautatienkatu 1 A, 90100 Oulu

    Tekniikantie 2, 02150 Espoo