ValueSource

Hankinnan asiantuntijaorganisaatio ValueSource saa kasvuunsa tukea oma-aloitteisesta ja joustavasta markkinoinnista.

ValueSource Partners on kasvamassa Pohjoismaiden johtavaksi hankinnan asiantuntijaorganisaatioksi, jonka ydintehtävä on vuodesta 2009 asti ollut auttaa asiakkaita saavuttamaan kilpailuetua ja tehokkuutta hankinnan kaikissa vaiheissa ja vastaan tulevissa haasteissa.

Organisaatio tarjoaa ensimmäisenä Suomessa hankinnat kokonaispalveluna (Procurement as a Service), joka sisältää hankinnan ammattilaiset, prosessit ja digitaaliset työkalut. Hankinnat voivat olla jopa yli 60 % teollisen yrityksen liikevaihdosta, ja tämän kokonaisuuden hallinta on ValueSourcen juttu.

Asiakkaat voivat keskittyä täysillä omaan ydinliiketoimintaansa, kun ValueSource hoitaa hankinnat ja operatiivisen ostamisen – aina puolueettomasti, ammattimaisesti ja tuloksellisesti. Yritys tarjoaa tällä hetkellä yli 40 työntekijälleen eli Huippujengilleen monipuolista urakehitystä, mielenkiintoisia hankintatoimen työtehtäviä ostajasta ostojohtajaan sekä laajan näköalan hankintojen alati muuttuvaan maailmaan erilaisissa asiakasorganisaatioissa.

 

Luonteet kolahtivat yhteen

Asiakkuusjohtaja Timo Nieminen kertoo Innovators’ Clubin astuneen mukaan toimintaan, kun ValueSourcella ilmeni tarve uudistaa digimarkkinointinsa sekä uusia verkkosivustonsa. Uusista sivuista haluttiin luoda aidosti yrityksen näköinen ja kuuloinen kokonaisuus.

”Ennen yhteistyötä Innovators’ Clubin kanssa ostimme verkkosivumme ja digimarkkinointikokonaisuuden palveluna suuremmalta palveluntarjoajalta. Koimme kuitenkin, että markkinointi pyöri liikaa yhteistyökumppanin ja HubSpotin raameissa, minkä myötä lähdin etsimään pienempiä ja joustavampia suomalaisia markkinointikumppaneita.

Kriteerinä oli, että löytäisimme rinnallemme sopivan kokoisen ja innovatiivisen toimijan, jolla olisi oikeasti nälkää ja mielenkiintoa lähteä rakentamaan markkinointia kanssamme pitkälti digitaalisten kanavien ympärille. Haimme siis kumppania, joka lähtisi mukaan kasvumatkallemme ja olisi kiinnostunut kasvamaan myös itse.

Kun Innovators’ Club tuli vastaan, päädyin ottamaan Eemiliin itse yhteyttä. Huomatessani muutaman palaverin jälkeen tulevamme myös luonteiltamme hyvin toimeen totesin, että tämä voisi toimia. Kävimme tehtävät työt ja sopimusprosessin rivakasti läpi, ja yhteistyö starttasi sopimuksen allekirjoittamisen myötä”, Nieminen avaa.

 

Toteutus yhteisen ideoinnin pohjalta

Niemisen mukaan verkkosivujen uudistamisen ja ylläpidon lisäksi yhteistyössä alettiin tuoda esille ValueSourcen näkemyksiä hankintojen asiantuntijaorganisaationa.

Verkkosivuille kirjoitetaan kuukausittain hankintojen maailmaan liittyviä blogitekstejä, uratarinoita sekä asiakasprojekteja käsitteleviä referenssiartikkeleita, joita mainostetaan kattavasti sosiaalisen median kanavissa. Samalla toteutetaan erilaisia kasvumarkkinointikampanjoita.

”Lähtökohtana oli, että markkinointikumppanimme pitää yllä somekanaviamme ja vastaa mainostuksen ja kampanjoinnin toteutuksesta mahdollisimman oma-aloitteisesti ja aktiivisesti – kuitenkin siten, että suunnittelemme näitä juttuja yhdessä. En siis hakenut Innovators’ Clubista pelkästään ylimääräistä käsiparia, joka tekee mitä minä tilaajana ja asiakkaana pyydän, vaan siinä sivussa syntyy myös uusia ajatuksia ja ideoita, joita sparraamme kaksi kertaa viikossa.

ValueSourcelle yhteistyön keskeinen tavoite on näkyvyytemme ja tunnettuutemme lisääminen digikanavissa. Meillä ei ole tarjota suuria mediabudjetteja esimerkiksi TV-mainontaan, vaan pyrkimyksenä on yrityksen tunnetuksi tekeminen somessa ja hakukoneissa kohderyhmien rajaamisen kautta. Sitä kautta olemmekin saaneet kasvatettua kuulijakuntaamme kumppanuuden aikana”, Nieminen toteaa.

 

Sopivat peliliikkeet löytyvät käytännön testaamisen kautta

Kasvumarkkinoinnin toteuttamisen ominaispiirre on erilaisten menetelmien kokeilu yrityksen ja ajoittaisen erehdyksenkin kautta. Nieminen arvostaa ketterän markkinointikumppanin tahtoa etsiä juuri ValueSourcen asiakaskohderyhmää puhuttelevia markkinointikeinoja.

”Innovators’ Clubin kanssa voimme kokeilla laajasti erilaisia menetelmiä ja valita sellaiset peliliikkeet, jotka sopivat juuri meille. Tämän päivän markkinoinnissa on olennaista testata eri tapoja ennakkoluulottomasti käytännön tasolla ja kyetä muovaamaan toimintaa nopeasti kangistumatta liikaa kaavoihin.

Matalan hierarkian ja ketterän mallin yhteistyössä päätöksiä ja linjauksia voidaan tehdä hukkaamatta liikaa aikaa. Joustavuus on tärkeä ominaisuus, jota odotamme kasvumarkkinoinnin yhteistyökumppaniltamme ja johon pyrimme toki myös itse.

Jatkossa tarkoituksenamme on suunnitella monipuolisesti kampanjoita ja kohdentaa palveluidemme markkinointia yhä tehokkaammin oikeisiin paikkoihin ja oikeille ihmisille. Kehitysideoita tulee Innovators’ Clubilta välillä enemmänkin kuin tarpeeksi, eli aktiivista otetta on kyllä löytynyt.”

 

Tasavertainen kumppanuus

Yritykset ovat oppineet tuntemaan toisiaan jatkuvasti paremmin yhteistyön myötä.

”Vuoden aikana on selkeytynyt entisestään, mitä me konkreettisesti teemme ja mitä Innovators’ Club tekee. Vuorovaikutus on sujunut mutkattomasti, ja yhteydenotto on ainakin omasta puolestani vaivatonta molempiin suuntiin. Myös sparraaminen on vastavuoroista, eli koen kokemuksemme antavan hyviä tärppejä myös heille.

Omasta kokemuksestani korostaisin Innovators’ Clubin kykyä hahmottaa asiakkaan tilaa, tarpeita ja suuntaa, johon ollaan menossa. He osaavat samaistua tilanteeseen ja tuoda yhtälöön tuoreita ideoita, joita myös toteutetaan nopealla aikataululla.

ValueSourcelle tällainen malli sopii paremmin kuin strukturoidumpi ja byrokraattisempi prosessi, sillä maalien tolppia täytyy välillä siirrellä. Näin lupia ei tarvitse jäädä odottelemaan johtoryhmältä, vaan mahdollisuuksiin voidaan tarttua lennosta”, Nieminen kertoo.

 

Polulla kohti Pohjoismaiden kärkipaikkaa

Niemisen mukaan Innovators’ Clubin palvelu sopii hyvin B2B-asiantuntijayrityksille, joilla ei vielä ole omaa markkinointitiimiä tai riittävästi omaa aikaa ja tarvittavaa osaamista markkinointipuolen hallintaan.

”Suosittelen Innovators’ Clubia B2B-sektorin yrityksille, jotka kaipaavat pöytään ideoita ja aktiivista osallistumista kasvumarkkinoinnin saralla. Kaikki ideat eivät välttämättä aina osoittaudu tehokkaiksi käytännössä, mutta on tärkeää, että niitä kokeillaan viipymättä ja matalalla kynnyksellä. Samalla Innovators’ Clubin palvelu säästää asiakkailta aikaa, kun ei tarvitse painia ajantasaisen markkinoinnin kiemuroiden kanssa vaan voi keskittyä oman bisneksen ytimeen.

En siis ole saanut ainoastaan verkkosivujen ylläpitäjää ja somekampanjoihin lisäkäsiä vaan tahon, joka kääntää rohkeasti markkinointimme suuntaa, mikäli se on tilanteen puitteissa järkevää. Työn jälki kyllä puhuu ennen pitkää puolestaan – ja sillä me molemmat luomme uskottavuutemme ja näkyvyyden omaan osaamiseemme.

ValueSourcen tavoite on olla Pohjoismaiden hankinnan kumppani no. 1, ja sillä kasvumatkalla olemme yhdessä Innovators’ Clubin kanssa.”

Oikeassa klubissa oikeat ovet avautuvat. Olemme B2B-yrityksien markkinointitoimisto ja markkinointitiimi.

Jätä yhteydenottopyyntö kirjoittamalla sähköpostisi!

    Innovators’ Club Oy

    045 137 3886

    contact@innoclub.fi

    Rautatienkatu 1 A, 90100 Oulu

    Tekniikantie 2, 02150 Espoo