Miksi yrityksesi kannattaisi hyödyntää referenssitarinoita?

Mikä sitouttaisikaan kohderyhmääsi enemmän yritykseesi kuin muiden asiakkaiden kokemukset sen toiminnasta. Positiiviset ja innostavat menestystarinat toimivat myös muille ihmisille motivaationa. Valitsemme itsekin lopullisen tuotteen tai palvelun usein suositusten perusteella.

Mitä ovat referenssitarinat?

Referenssitarinat eli toisin sanoen asiakastarinat ovat asiakkaiden kokemuksia yrityksen toiminnasta. Niitä käytetään yleensä vakuuttamaan kohderyhmä siitä, miksi juuri heidän kannattaa valita sinun yrityksesi. Referenssit vaikuttavat asiakkaan päätökseen yleensä päätöksenteon loppuvaiheessa. Referenssitarinat korostavatkin yrityksen hyviä puolia ja niitä voi helposti hyödyntää esimerkiksi myynnissä ja markkinointistrategiassa. Mikään yritys ei voi menestyä ilman asiakkaidensa tukea ja he toimivatkin suurena voimavarana yrityksellesi.

Miksi referenssitarinoita kannattaa hyödyntää?

Nykypäivänä Word of Mouth eli tiedon välittäminen ihmiseltä toiselle suullisen viestinnän avulla on yksi suurimmista tekijöistä markkinoinnissa. Referenssitarinat toimivat erinomaisena sisältönä esimerkiksi nettisivuilla, linkkinä sähköposteissa ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi ne lisäävät kohderyhmän luottamusta, sekä herättävät heissä tunteita. Kohderyhmä saa myös konkreettista ideaa siitä, miten yritys toimii ja kuinka ammattitaitoisia tekijöitä siellä on.

Referenssitarinat ovatkin yksi markkinoinnin tehokkaimmista keinoista. Vaikka kuinka myisit tuotteitasi juuri oikeille henkilöille oikeaan aikaan, eivät he silti välttämättä ole valmiita tekemään ostopäätöstä pelkästään myyjän suositusten pohjalta. Yrityspäättäjät uskova usein toisia päättäjiä ja kokevat saavansa heiltä todenmukaista tietoa kokemuksistaan yrityksesi kanssa. He kokevatkin referenssitarinat yleensä lisäarvona, jotka kiinnittävät heidän huomionsa yritykseen.

Referenssit voivat olla joko lyhyitä sitaatteja tai pidempiä tarinoita asiakkaiden kokemuksista – suosittelemme erityisesti pidempiä referenssitarinoita, koska ne sitouttavat asiakkaita parhaiten. Lisäksi ne voivat olla esimerkiksi videomuodossa tai pelkkinä logoina yrityksen nettisivuilla. Referenssitarinoissa on hyvä mainita myös henkilön nimi, virka, yrityksen nimi sekä mahdollisesti logo ja kuva.

Mistä saan referenssitarinoita?

Referenssitarinoita kannattaa kysyä suoraan tyytyväisimmiltä asiakkailtasi. Osa heistä on varmasti kertonut jo yrityksestäsi ystävilleen, eikä heitä yleensä haittaa jakaa kokemuksiaan myös muiden yrityspäättäjien kanssa. Lisäksi asiakkaita voi houkutella kertomaan kokemuksistaan heidän saamallaan lisänäkyvyydellä nettisivuillasi referenssitarinan muodossa. Tyytyväiset ja rehelliset asiakkaat tuovatkin uusia asiakkaita yrityksellesi. Muista myös kiittää asiakkaitasi, sillä he tekevät sinulle palveluksen jakamalla kokemuksiaan myös muille potentiaalisille asiakkaille.

Referenssitarinoita ei kannata kirjoittaa huolettomasti ja aikaa käyttämättä. Laatuun kannattaa panostaa, sillä se luo lisää luottamusta yritystäsi kohtaan. Esimerkiksi haastattelun pohjalta on hyvä luoda selkeä ja yhtenäinen kokonaisuus. Teksti kannattaa muotoilla houkuttelevaksi kokonaisuudeksi, jota kohderyhmäsi ei voi vastustaa. Tärkeintä on kuitenkin se, että tarinat ovat aitoja positiivisia kokemuksia yrityksesi toiminnasta.

Referenssit ovat tärkeä osa sisältömarkkinointia, koska ne luovat pohjaa luotettavuudelle. Jos olet kiinnostunut sisältömarkkinoinnista, lue kattavampi artikkelimme B2B-sisältömarkkinoinnista.

Jos olet kiinnostunut luomaan omalle yrityksellesi referenssitarinoita, voit luoda ne joko itse tai säästää aikaasi ottamalla yhteyttä myös meihin.

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram