Miten parantaa yrityksen word-of-mouthia?

Oletko koskaan ollut niin innoissasi jostain palvelusta tai yrityksestä, että jaoit kokemuksesi myös ystävillesi ja perheellesi? Tai oletko mahdollisesti itse siirtynyt jonkun yrityksen asiakkaaksi suositusten perusteella? Jos vastauksesi on kyllä, olet kokenut word-of-mouth-markkinointia.

Word-of-mouth-markkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista markkinoinnissa. Sitä voisi verrata perinteiseen puskaradioon, sillä ihmiset tykkäävät jakaa avoimesti kokemuksiaan muiden kanssa. Tämä on toisaalta hyvä, sillä yrityspäättäjät uskovat ostopäätöstä tehdessään parhaiten muita päättäjiä, joilla on ollut hyviä kokemuksia yrityksesi kanssa.

Yritykset käyttävät paljon rahaa uusasiakasmarkkinointiin, vaikka vanhoja asiakkaita ei koskaan saisi unohtaa. Suusanallinen mainonta (Word-of-mouth-mainonta), jota kutsutaan myös suusanalliseksi markkinoinniksi, on bränditietojen, tuotteiden sekä mielipiteiden leviämistä henkilöltä toiselle. Tätä tapahtuu esimerkiksi arvostelujen ja kokemusten jakamisen yhteydessä. Suusanallinen markkinointi on yksi markkinoinnin tehokkaimmista tekijöistä, ja sitä usein edesauttavat jo valmiit asiakkaasi.

Muutamia faktoja word-of-mouth markkinoinnista:

  • Jopa yli 90 % uskoo enemmän suositteluun ystäviltä ja perheeltään tuotteesta tai palvelusta, kuin minkäänlaista mainontaa.
  • 74 % ihmisistä uskoo eniten word-of-mouth-markkinointiin kaikista eri markkinointikeinoista
  • Yrityksen suurin markkinointiresurssi on sen nykyinen asiakaskunta

Faktojen perusteella ei siis ole hullua sanoa, että word-of-mouthilla todella on vaikutusvaltaa, eikä sitä kannata aliarvioida. Mutta miten suusanallista markkinointia voisi parantaa?

Käytä asiakkaittesi tuottamaa sisältöä

Yrityspäättäjillä on taipumusta luottaa toisiin yrityspäättäjiin. Tämän takia on erittäin tärkeää hyödyntää asiakkailtasi saamaasi sisältöä. Tätä sisältöä voivat olla esimerkiksi asiakassuositukset referenssitarinoina tai jaetut kuvat ja videot sosiaalisessa mediassa. Yleensä asiakkaat kertovat mielellään positiivisista kokemuksistaan yrityksesi kanssa. Voit myös tarvittaessa luvata heille alennuksen tai jonkun lahjan, jos he suostuvat auttamaan yritystäsi kertomalla kokemuksistaan. Lisäksi myös B2B-yritykset voivat hyödyntää esimerkiksi vaikuttajia sisällöntuotannossaan. Vaikuttajamarkkinointi ei ole pelkästään B2C-yrityksille.

  • Jaa avoimesti yrityksesi arvostelut ja suositukset

Jakamalla avoimesti asiakkaittesi kokemukset yrityksesi kanssa, luot luottamusta yrityksesi ja potentiaalisten asiakkaiden välillä. Voit käyttää verkkosivuillasi esimerkiksi tuote- tai palveluarvosteluja. Asiakkaat saavat mahdollisuuden kommentoida kokemuksiaan yrityksesi kanssa avoimesti myös muille. Vaikka kaikki palaute ei olisikaan positiivista, luottavat yritykset enemmän toimintaasi, kun kokemukset on jaettu aidosti.

  • Sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja erilainen sisältö

Nykypäivänä jokaisen yrityksen tulisi löytyä sosiaalisesta mediasta. Melkein jokainen meistä omistaa jonkun älylaitteen ja käyttää jotain sosiaalisen median kanavaa päivittäin. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista saavuttaa jopa yllättävän paljon näkyvyyttä onnistuneella sisällöllä. Sosiaalinen media voi luoda myös lisää mahdollisuuksia asiakkaille kommentoida ja potentiaalisille asiakkaille lukea näitä kommentteja. Avoin keskustelu ja positiiviset kommentit lisäävät varmasti positiivista asennetta yritystäsi kohtaan. Sosiaalisesta mediasta kannattaa tehdä myös visuaalisesti houkutteleva. Ammattimainen ja yhtenäinen kokonaisuus luo houkuttelevamman, paremman sekä tunteita herättävän kokemuksen asiakkaillesi. Myös trendien seuraaminen on tärkeää, sillä ne kertovat yrityksesi olevan ajan tasalla. Kaikkea sisältömarkkinointia ei kuitenkaan kannata pitää vain sosiaalisen median kanavilla, vaan tärkein sisältömarkkinointikanava on yrityksen verkkosivut. Niihin kannattaa panostaa samalla tavalla visuaalisesti ja luoden uniikkia sisältöä.

Jokaisen yrityksen ei tarvitse, eikä myöskään kannata olla samanlainen. Mieti millä keinoin juuri sinun yrityksesi eroaa muista kilpailijoistasi ja voisitko hyödyntää siihen erilaista sisältöä. Sisältömarkkinointiin kannattaa todella panostaa. Mieti mikä sisältö olisi täysin erilaista kuin muilla. Ovatko ne esimerkiksi erilaiset värit, teemat tai ulkonäkö nettisivuillasi. Jos sisältömarkkinointi kiinnostaa, lue myös kattavampi artikkelimme B2B-sisältömarkkinoinnista.

Panosta jokaiseen asiakkaaseen täysillä

Kaikista parhaiten saat luotua hyvää suusanallista markkinointia, kun panostat joka ikiseen asiakkaaseesi täydellä teholla. Ylläpidä hyviä asiakassuhteita ja tee heidän jokaisesta kokemuksestaan yrityksesi kanssa mahdollisimman hyvä. Asiakkaat tuntevat itsensä tärkeäksi, kun ylität heidän odotuksensa.

Jos tarvitset apua word-of-mouthin parantamisessa, autamme sinua mielellämme. Voit lähettää meille yhteydenottopyynnön yhteydenottolomakkeemme kautta!

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram