Influencerit B2B-markkinoinnissa

Influencer-markkinointi eli vaikuttajamarkkinointi on ollut todella pinnalla useampia vuosia erityisesti B2C-markkinoinnissa. Onko vaikuttajamarkkinointi kuitenkaan mahdollista B2B-markkinoinnissa? Vastaus tähän kysymykseen on kyllä, mutta se täytyy tehdä hieman eri tavoin kuin B2C-vaikuttajamarkkinointi.

Vaikuttajamarkkinoinnissa henkilö luottaa toisen henkilön suositukseen jostain tuotteesta tai palvelusta. Vaikuttajamarkkinointi on osa sanasuullista markkinointia eli word-of-mouth markkinointia. 63 % markkinoijista on sitä mieltä, että markkinoinnilla saataisiin parempia tuloksia, jos se sisältäisi B2B-vaikuttajamarkkinointiohjelman. Vaikuttajamarkkinointi on mahdollisuus, jota kannattaakin hyödyntää myös B2B-maailmassa. Sillä on todella paljon tilaa kasvaa vielä entisestään, eikä kovin moni B2B-yritys tätä tapaa vielä hyödynnä. Vaikuttajamarkkinointi B2B puolella onkin suhteellisen uusi käytäntö, eivätkä yritykset ole varmoja, onko heillä kykyä suorittaa sitä. Vaikuttajien tunnistaminen B2B-puolella ei esimerkiksi ole aina täysin yksinkertaista.

Ero B2C- ja B2B-vaikuttajamarkkinoinnin välillä on se, että B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttaja on yleensä alan sisäpiiriläinen, merkittävä kuluttaja, asiantuntija tai yrityksen työntekijä. B2C-vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttaja taas on yleensä esimerkiksi laulaja, näyttelijä tai muuten kuluttajien ihannoima henkilö. B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa on myös hyvä miettiä sitä, mitkä vaikuttajat ovat linjassa yrityksesi toimintatapojen kanssa. B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa ei kannatakaan lähteä etsimään kuluttajien ihannoimia henkilöitä, vaan panostaa juuri sinun kohdeyleisöäsi kiinnostaviin vaikuttajiin. Heihin, joilla on merkitystä tuotteen tai palvelusi kannalta B2B-puolella.

Millä tavoin suoritat B2B-vaikuttajamarkkinointia

Vaikuttajamarkkinointia voi hyödyntää esimerkiksi tapahtumissa, webinaareissa, vierasbloggaamalla tai haastattelujen kautta. Tapahtumissa yritys voi nerokkaasti käyttää vaikuttajamarkkinointia. Esimerkiksi yrityksellesi sopivilla messuilla on mahdollista ottaa mukaan vaikuttaja, joka voi puhua muille yrittäjille sinun yrityksesi eduista ja hyvistä puolista. Yrityspäättäjillä on vaikutus luottaa enemmän siihen, mitä vaikuttaja heille yrityksestä kertoo kuin itse yritys.

Webinaarit ovat myös yksi hyvä esimerkki B2B-vaikuttajamarkkinoinnista. Yrityksesi voi pyytää vaikuttajaa tulemaan webinaariisi kertomaan kokemuksistaan yrityksesi kanssa. Hänen toimintatapansa tulee olla linjassa kohderyhmäsi kanssa, jotta he ymmärtävät toisiaan ja kokevat vaikuttajan antavan heille lisäarvoa. Webinaareista tulee myös kiinnostavampia muiden yritysten mielestä, jos paikalla on esimerkiksi toimialasi ammattilainen. Yleinen käytäntö on myös käyttää omaa isoa referenssiasiakasta webinaareissa vaikuttajana – kun alan suuri toimija kertoo yhteistyön hedelmät, on sitä vaikea olla uskomatta. Siis täydellistä vaikuttajamarkkinointia.

Vierasbloggaaminen on myös yksi B2B-vaikuttajamarkkinointivaihtoehto. Vierasbloggaaminen antaa mahdollisuuden tavoittaa yleisöä, jota yrityksesi ei muuten tavoittaisi. Tässä tavassa vaikuttaja saa sisältöä, jota hänen ei itse tarvitse luoda ja yrityksesi saa näkyvyyttä vaikuttajan yleisöltä. Kyseessä on siis win-win-situation, josta hyötyvät molemmat sekä yrityksesi että vaikuttaja. Tämän vierasbloggaamisen voi tehdä myös toisinpäin, jolloin vaikuttaja kirjoittaa yrityksesi sivuille. Tässä tapauksessa vaikuttaja saattaa saada esimerkiksi uusia seuraajia sinun kanavasi kautta ja hänen kanavansa lukijat saattavat siirtyä sinun blogisi puolelle.

Haastattelut ovat myös yksi tehokas tapa B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa. Haastattelun voi tehdä esimerkiksi verkkosivuille, blogiin tai YouTubeen yrityksesi kanavalle. Vaikuttaja voi jakaa rehellisesti mielipiteitään yrityksesi toiminnasta ja vaikuttaa näin myös muiden yritysten päätöksiin. Haastattelujen lisäksi videot tai videosarjat vaikuttajien kanssa, kohdennettuna muihin yrityksiin, voivat toimia erinomaisesti B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa. Näitä videoita voivat olla esimerkiksi yritysten kertomukset toiminnasta sinun yrityksesi kanssa, samalla tavoin kuin webinaareissa. Lisäksi voit käyttää kirjoitettuja versioita eli referenssitarinoita nettisivuillasi.

Asiakassuhteiden ja jatkuvan sisällön kehittäminen uskottavien vaikuttajien kanssa uskotaan luovan asiakkaille luotettavaa tietoa, uskottavuutta brändillesi ja huomiota yritystäsi kohtaan. Tämän takia B2B-vaikuttajamarkkinointia kannattaisi hyödyntää aktiivisesti. Jos sisältömarkkinointi kiinnostaa kokonaisuudessaan, teimme laajemman kokonaisuuden sisältömarkkinoinnin hyödyntämisestä B2B-maailmassa.

Jos tarvitset apua B2B-vaikuttajamarkkinointisi kanssa, voit tarvittaessa ottaa myös yhteyden meihin. Autamme sinua mielellämme.

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram