Tuudon markkinoinnin konsultointi johti kattavaan yhteistyöhön.
Tuudo on Oulun yliopistossa vuonna 2016 käyttöön otettu, korkeakouluille sekä toisen asteen oppilaitoksille suunnattu mobiilisovellus, joka helpottaa monin tavoin opiskelijan arkea.
Tällä hetkellä valtakunnallisesti yli 30 oppilaitoksessa toimiva Tuudo selkeyttää käyttäjiensä opiskelupäiviä kokoamalla samaan sovellukseen esimerkiksi lukujärjestyksen, kursseille ilmoittautumisen, opintosuoritusten tarkastelun, kirjastoasioinnin, kampusnavigoinnin sekä opiskelijaravintoloiden ruokalistat.
Mobiilisovellus keventää myös itse oppilaitoksen resursseja, sillä se kerää kätevästi opintopalvelut yhteen ja tarjoaa samalla käyttäjilleen jatkuvasti tarpeellista informaatiota ja tukea. Lisäksi Tuudo yhdistää opiskelijoita sekä työnantajia, ja yksi sovelluksen tavoitteista onkin kaventaa opintojen ja työelämän välistä kuilua välittämällä kanaviaan pitkin käyttäjille työmahdollisuuksia ja ajankohtaista tietoa työelämästä.
Innovators’ Clubin ja Tuudon kumppanuus lähti liikkeelle markkinoinnin konsultoinnista vuonna 2020. Tuudon markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sonja Arstion mukaan kumppanuuden alkumetrit eivät olleet aivan niitä tyypillisimpiä.
”Pohdimme toimitusjohtajamme Iikka Meriläisen kanssa vuonna 2020, millä tavoin Tuudon markkinointia kannattaisi lähteä uudistamaan. Samalla meidän täytyi kuitenkin priorisoida resurssejamme, minkä vuoksi päätimme tuolloin toteuttaa markkinointiamme talon sisäisesti. Iikka kuitenkin vinkkasi minulle myöhemmin Eemilin numeron mahdollisia markkinointiin liittyviä kysymyksiä varten, minkä kautta päädyimme keskusteluyhteyteen.
Eemil konsultoi minua vuoden 2020 aikana muutamia kertoja ja oli puhelimen päässä tukemassa markkinointiamme, vaikkei varsinaista yhteistyösopimusta ollutkaan. Yhteistyön alku oli siis tarpeeseemme perustuvaa sparrausta ja konkreettisten pulmien ratkaisua”, Arstio kertoo.
Vuonna 2022 yhteistyösuhde eteni kokonaisvaltaisemmaksi markkinointikumppanuudeksi, kun Innovators’ Club otti haltuunsa Tuudon digimarkkinointipuolen.
”Meiltä puuttui talon sisältä syvällisempi osaaminen digimarkkinointia ja kampanjointia kohtaan. Esimerkiksi Facebookin mainostyökaluja ja alati muuttuvia algoritmeja katsellessa meinasi mennä sormi suuhun, eikä aikaa tai paukkuja niihin perehtymiseen ollut kiireen keskellä.
Innovators’ Club alkoi vastata kasvuun perustuvasta digimarkkinoista konkreettisena ja johdonmukaisena kampanjointina. Heidän tiiminsä nykyaikaisti rohkeasti käsityksiämme liideihin pohjautuvasta markkinoinnistamme ja avasi meille, mitä kaikkea markkinointi nykyään sisältää ja millainen merkitys tunnettuudella on. Liidigeneroinnista päädyimmekin vaihtamaan lopulta suuntaa tunnettuustyön puolelle, ja saimme myös vakiinnutettua itsellemme markkinoinnin toimintaohjeen, jonka mukaan luovimme oikeaan suuntaan”, Arstio sanoo.
”Kaikkiaan Tuudolla oli siis tarve digimarkkinoinnin osaamiselle ja sen käytännön toteuttamiselle. Yhteistyö Innovators’ Clubin kanssa on auttanut meitä vastaamaan kysymyksiin, mitä kaikkea sujuvalla markkinoinnilla voidaan saada aikaan ja miten ongelmia kannattaa lähteä ratkaisemaan.”
Yksi kumppanuuden painopisteistä on somemarkkinointi eli sponsoroidun sisällön ja mainosten tekeminen sekä koordinoitu julkaisu. Myös Tuudon verkkosivujen toimivuutta on optimoitu sekä A/B-testattu Innovators’ Clubin kanssa.
Tuudon markkinoinnin ja myynnin koordinaattori Katariina Kukin mukaan yritys kaipasi lisää osaamista juuri somen puolella.
”Esimerkiksi Facebook- ja Instagram-kanavilla markkinointi on saatu yhteistyön myötä sujuvammaksi ja säännöllisemmäksi. Tämän lisäksi markkinointitiimi opastaa meitä LinkedInin kanssa – siellä Tuudolla on paljon seuraajia, mutta emme olleet osanneet tehdä markkinointia niin tehokkaasti kuin olisimme halunneet. LinkedIn-markkinointi on lisäksi aika kallista, emmekä senkään vuoksi halunneet lähteä tekemään hakuammuntaa vaan pyysimme Innovators’ Clubilta apua”, Kuki kertoo.
Tuudolaiset arvostavat yhteistyökumppaneissaan suoruutta, rehellisyyttä ja rempseyttä, ja ainakin Innovators’ Clubin kohdalla nämä piirteet osuvat maaliin.
”Innovators’ Clubiin on aina ollut helppo ottaa yhteyttä, ja kommunikaatio on toiminut erinomaisesti. Jos meillä on ollut kysymyksiä tai epäselvyyksiä, olemme saaneet niihin selkeät vastaukset ja meille on osattu selittää vakuuttavasti, miksi homma toimii juuri näin. Toiminta on siis ollut perusteltua koko ajan. Luottamustamme on lisännyt myös se, että meille kerrotaan kipeissäkin paikoissa suoraan, miten asiat ovat. Tulee olo, että meistä oikeasti välitetään”, Kuki toteaa.
”Haasteiden kanssa ei ole tarvinnut jäädä missään vaiheessa yksin, ja olemme voineet viestitellä ja soitella matalalla kynnyksellä. Tärkeää on ollut myös se, että kysymyksiä kysyessämme missään vaiheessa meillä ei ole ollut tyhmä olo, vaan markkinointitiimi on osannut vastata kaikenlaisiin pohdintoihin rakentavasti ja kärsivällisesti. Kommunikaatiossa ei siis ole tarvinnut turhaan miettiä muodollisuuksia, vaan yhteydenpito on ollut rentoa mutta asiallista. Tekemisiämme on katsottu ja analysoitu tosi joustavasti – sekä ammattilaisen että tavallisen ihmisen näkökulmista”, Arstio ja Kuki muotoilevat.
”Koen myös henkilökohtaisesti, että meillä klikkasi Innovators’ Clubin kanssa alusta asti ja puhuimme heti samaa kieltä. On ollut virkistävää, että esimerkiksi Eemil on työssään oma persoonansa ja innolla sekä ronskillakin tavalla mukana tekemisessä. Hänellä on sellaista ihailtavaa suoruutta ja rehellisyyttä, ja meille on välittynyt sellainen olo, että työtä ei tehdä pelkästään dollarinkuvat silmissä vaan oikeasti halusta auttaa ja kehittää asiakkaan palvelua. Silloin täytyy tuoda ilmi myös kipeitä totuuksia molempien puolesta, ja sellaista arvostan kovasti”, Arstio kehuu.
”Tykkään itse tehdä työtä osaltaan pilke silmäkulmassa ja huumorilla mutta toisaalta myös luotettavasti ja suoraselkäisesti. Koen, että Tuudo edustaa tällaista ajatusmallia ja energiaa yrityksenäkin ja haluaa sen vuoksi tehdä myös yhteistyötä samanmielisten tahojen kanssa. Innovators’ Clubin myötä meillä on kumppani, joka ei mieti liiketoiminnassa ainoastaan viivan alle jäävää osuutta vaan pyrkii kehittämään asiakkaansa liiketoimintaa rehellisyydellä ja intohimolla.”