Markkinointikanavat

Erilaisia markkinointikanavia on äärettömästi – vain mielikuvitus on rajana! Markkinointikanavan tehtävä on yksinkertainen: sen tehtävä on tavoittaa sinun kohderyhmäsi.

Katso alta eri markkinointikanavien kuvaukset ja minkälaisille kohderyhmille mikäkin markkinointikanava toimii!

Markkinointikanavat

Erilaisia markkinointikanavia on äärettömästi – vain mielikuvitus on rajana! Markkinointikanavan tehtävä on yksinkertainen: sen tehtävä on tavoittaa sinun kohderyhmäsi.

Mitkä tekijät vaikuttavat markkinointikanavien valintaan?

 

  • Kohderyhmä

Kaikki markkinointi- ja myyntitoimet pitää aina tehdä kohderyhmääsi ajatellen. Jos kohderyhmäsi sisältää yli 40-vuotiaita korkeakoulutettuja naisia, et löydä heitä pääsääntöisesti snapistä, vaan parempi keino on tavoittaa heidät esim. lehtimainonnan puolelta, Facebookista, Googlesta tai vaikkapa LinkedInistä. Kun alat valitsemaan itsellesi sopivia markkinointikanavia, ensimmäinen tehtäväsi on tunnistaa kohderyhmäsi, jotta voit valita kanavasi oikein!

 

  • Markkinointibudjetti

Täydellisessä maailmassa markkinointibudjetista ei pitäisi tässä vaiheessa vielä murehtia, mutta valitettavasti emme elä täydellisessä maailmassa. TV-, radio- ja lehtimainonta ovat tunnetusti melko kalliita mainostuskanavia, kun taas somekanavat ovat oikeissa käsissä usein erittäin kustannustehokkaita. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Jos kohderyhmäsi lukee esim. Hesaria tai Kalevaa erittäin suurella todennäköisyydellä, on lehtimainonta sinulle varmastikin erittäin hyvä vaihtoehto, vaikka mainonta hieman enemmän maksaisikin. Sinun tehtäväsi on puntaroida, että mistä kanavasta saat ihmiset kustannustehokkaimmin kiinnostumaan sinusta. Aina mainoksen korkeampi hinta ei tarkoita sitä, etteikö mainonta olisi siltä kustannustehokasta – muistathan sen!

Kenelle sopivat seuraavat markkinointikanavat?

Katso kuvaukset alta!

  • Kotisivu
  • Facebook
  • Instagram
  • Google
  • Pinterest
  • Snap (Snapchat)
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Google My Business
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Lehtimainonta
  • Flyerit
  • Tv-mainonta
  • Radiomainonta
  • Menekinedistys
  • PR-toiminta
  • Kylmäpuhelut
  • Ulkomainonta
  • Verkostoituminen

Tiedätkö miten maksimoit myynnin eri markkinointikanavien avulla? Lue esimerkki asiasta täältä: www.innoclub.fi/markkinointia-myyntia-varten/

Kotisivu

Kotisivu on tärkein markkinointikanava 99% yrityksistä. Se siis erittäin suurella todennäköisyydellä sopii myös sinulle ja tehtäväsi on myös huolehtia, että kotisivusi on ajantasalla, nykyaikainen ja toimiva sinun tarpeisiisi. 

 

Facebook

Facebook on Suomen suurin somekanava. Facebookia käyttävät aktiivisesti yli 25-vuotiaat ihmiset sukupuolesta riippumatta. Facebookin erinomaisuus markkinoinnissa johtuu siitä, että mainontaa voidaan kohdentaa todella, todella tarkasti. Jos asiakaskuntasi koostuu suomalaisista aikuisista ihmisistä, on Facebook erittäin suurella todennäköisyydellä sinulle hyvä markkinointikanava.

 

Instagram

Instagram on Facebookin omistama somekanava, ja Instagram omaa samat kohdennusominaisuudet kuin Facebook, eli mainokset saadaan kohdennettua erittäin hyvin haluamallesi kohderyhmälle. Jos kohderyhmäsi koostuu pääosin alle 35-vuotiaista, on Instagram erittäin potentiaalinen markkinointikanava sinulle.

 

Google

Samoin kuin kotisivu, on Google isolle osalle suomalaisista yrityksistä erittäin tärkeän prioriteetin omaava kanava. Googlessa voit näkyä sekä maksuttomasti että maksullisesti. Googlea käytetään vauvasta vaariin, joten Google sopii myös 99,9% suomalaisista yrityksistä – välttämättä Google ei ole sinulle tärkein markkinointikanava, mutta ainakin se tukee markkinointiasi erittäin hyvin.

 

Pinterest

Pinterest tunnetaan naisten “tyylikanavana” eli yleisesti naiset hakevat sieltä inspiraatiota mm. juhlien järjestämiseen, kodin ja itsensä stailaukseen jne. Pinterest ei ole välttämättä Suomessa se isoin somekanava, mutta jos ydinkohderyhmääsi edustavat 20-50-vuotiaat naiset, jotka ovat esim. järjestämässä omia häitään, on Pinterest varmasti sinulle hyvin potentiaalinen markkinointikanava.

 

Snap

Snap, eli entinen Snapchat, on erittäin suosittu kanava alle 25-vuotiaiden parissa. Esimerkiksi Cheek myi aikanaan keikkojaan loppuun Snapin avulla. Jos haluat vaikuttaa nuorisoon, voi Snap olla sinulle erittäin hyvä osatekijä markkinointipaletissasi.

 

Twitter

Twitteriä voi hyvällä omatunnolla kutsua somemaailman kummajaiseksi, sillä käyttäjämäärät ovat olleet koko ajan laskussa, mutta toisaalta ydinkäyttäjät ovat pitäneet Twitterin tiukasti pinnalla. Twitterin hyvänä puolena voidaan sanoa, että Twitterissä kuka tahansa voi aloittaa keskustelun esim. pörssiyhtiön toimitusjohtajan kanssa mutta toisaalta Suomessa Twitterin suurin yleisö löytyy Etelä-Suomesta eli Kehä 3:sen ulkopuolella Twitter ei ole niin suosittu. Twitter sopii markkinointikanavana erityisesti henkilöbrändien kautta toimiville b2b-firmoille.

LinkedIn

LinkedIn on ollut erittäin hyvä ja suosittukanava bisnesmaailmassa liikkuvien ihmisten parissa. Myös “Linkkarin” mainostusmuodot ovat parantuneet huomattavasti, mutta hinnat mainostuksessa ovat olleet kalliimpia kuin esim. Facebookissa. Linkkari sopii yritykselle, joka haluaa kasvattaa näkyvyyttään erityisesti henkilöbrändien avulla, koska keskusteluja käydään erityisesti human to human-metodilla, eli ihmiseltä ihmiselle – ei yritykseltä ihmisille. Jos haluat myydä henkilöbrändisi kautta enemmän bisneshenkisille ihmisille, on Linkkari sinulle varmasti hyvä kanava, jos muistat olla pitkäjänteinen ja kärsivällinen.

 

Youtube

Youtube on markkinointikanavana vielä melko vähän käytetty Suomessa, vaikka Youtube on somekanavana äärettömän iso. Voit tehdä Youtubessa mainostusta, markkinoida asiakaslähtöisten videosisältöjen avulla jne. Jos haluat näkyä visuaalisesti ja haluat herättää ihmisissä mielenkiinnon, on Youtube sinulle erittäin varteenotettava markkinointikanava. Youtube on Googlen omistama eli Googlen hakukoneen kannalta videosi antavat Googlelle syyn näyttää kotisivuasi myös Googlen hakutuloksissa enemmän.

 

Google My Business

Google My Business on erittäin tärkeä lisäpalvelu Googlelta lähes kaikille yrityksille mutta varsinkin kivijalkakaupoille Google My Business-tilin ylläpitäminen on erittäin tärkeää. Syy on siinä, että Google näyttää hakutuloksissaan mielellään myös GMB-tiliäsi, kun ihmiset kysyvät esim. aukioloaikoja yrityksestäsi. Jos olet kivijalkakauppias, pidä GMB-tilisi ajantasalla!

 

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointia voi tehdä monella erilaisella tavalla ja parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi on yrityksesi pelastaja esim. hiljaisella sesongilla. Sähköpostimarkkinointi toimii sekä b2b että b2c-bisneksissä ja parhaimmillaan työmäärä suhteutettuna sen aiheuttamaan myyntiin on loistava. Sähköpostimarkkinointi toimii lähes kaikille yrityksille.

 

Lehtimainonta

Nykyään lehtimainonnan maine on huono – turhaan! Parhaimmillaan lehtimainonta on lähestulkoon paras mahdollinen mainonnan työkalu, jos sitä käyttää oikein. Yhden mainokset toimivat harvoin, mutta pienemmät mainoskoot useimpana näyttökertana ovat usein tie onneen. Jos kohderyhmäsi on +35-vuotiaita koulutuksen omaavia henkilöitä, älä heti tyrmää lehtimainontaa – muista valita mainontaan sinulle ja kohderyhmällesi sopiva lehti!

 

Flyerit

Flyerit sopivat sekä b2b- että b2c-bisneksissä ja flyereita voi tehdä moneen eri tarkoitukseen. Flyerit voivat olla hyvin kevyitä mainostuslehtisiä tai sitten hieman tykimpiä esitteitä, joita jaetaan esim. asiakastapaamisissa tai muissa verkostoitumistilaisuuksissa. Kun mietit flyereiden tekoa, mieti, että mihin käyttötarkoitukseen haluat flyereita tehtävän ja mitä asiakas niistä haluaisi saada.

 

TV-mainonta

TV-mainonta ei ole usein niin kallista kuin voisi luulla – vaikka itse mainoksen tekoon voikin joku euro mennä. Kun olet ostamassa TV-mainontaa, pidä mielessä, että mainoksen slotti (näyttöaika) on sellainen, että kohderyhmäsi on silloin ruudun äärellä.

 

Radiomainonta

Radiomainonta on massamediana myös erittäin mielenkiintoinen, mutta sinun tehtäväsi on tuntea kohderyhmäsi erittäin hyvin. Hevareille on turha mainostaa Helmiradiossa – ymmärrät mitä tarkoitan. Radiomainonta, kuten myös monet muutkin mainonnan muodot, perustuu kolmeen asiaan: 1. ajankohtaisuuteen, 2. toistoon tai 3. kumpaankin edellä mainittuun. Jos olet ajamassa töistä kotiin, ehkäpä samalla voisit piipahtaa ruokakaupassa. Jos satut kuulemaan auton ratissa ruokakaupan mainoksen, jonka tarjous kiinnostaa sinua, olet varmasti ohjaamassa autosi kohtia mainostettua ruokakauppaa.

 

Menekinedistys

Myytkö tuotteitasi muiden kivijalkakaupoissa? Jos myyt, voi menekinedistys auttaa sinua ja myyjääsi myymään huomattavasti enemmän. Menekinedistyksessä on usein kyse näyttävyyden parantamisesta kohdeyleisösi edessä – tätä aspektia kannattaa miettiä myös muilla aloilla: olenko tarpeeksi huokuttelevan oloinen? Pistä palvelusi / tuotteesi kuntoon ja näy! Ja niin, menekinedistys sopii kaikille firmoille.

 

PR-toiminta

PR-toiminta on usein ajateltu vain isojen toimijoiden markkinointitoiminnaksi, turhaan. PR-toiminta on voi olla erinomainen markkinointitaktiikka, kun halutaan edistää oman tuotteen, palvelun tai yrityksesi ammattiosaamista muiden silmissä epäsuorasti. Miltä kuulostaisi, että esim. paikallinen sanomalehti tekisi sinusta jutun? Varmasti aika hyvältä. Luottavatko ihmiset sanomalehtien kirjoituksiin? Luottavat. PR-toiminta sopii lähes tulkoon kaikille firmoille, kun eri PR-toimintojen erityispiirteet otetaan huomioon.

 

Kylmäpuhelut

Kylmäpuhelut ovat mielipiteitä jakava aihe – toiset rakastavat toiset ei. Mainostoimistojen ja varsinkin digitoimistojen ajatusmaailma on usein se, että kylmäpuheluita ei enää tarvita, kunhan yritys tekee sisältöjä kotisivulleen, tekee itsestään haluttavan näköisen ja muistaa mainostaa itseään oikeissa paikoissa. Edellisessä virkkeessä puhutaan siis Inbound-markkinoinnista, johon firmojen kannattaa ehdottomasti ryhtyä. Mutta. Inbound-markkinointi on useimmiten erittäin hidasta, isoillakin firmoilla. Kylmäpuhelussa saat heti vastauksen siihen, että kiinnostaako potentiaalista asiakasta asiasi vai ei. Saatat saada 2 minuutin puhelulla isonkin kaupan aikaan firmallesi, joka on siis erittäin kustannustehokasta. Kun puhutaan markkinoinnista ja myynnistä, myyntiä ei saa unohtaa tehdä. Jotta myyntiä saadaan aikaan, pitää b2b-bisneksessä päästä ihmisten kanssa tapaamisiin ja kylmäpuheluiden avulla saat tapaamisia nopeastikin aikaan. Älä siis unohda kylmäpuheluita, vaikka se ei sinusta heti tunnukaan kivalta tavalta toimia. Suosittelen kylmäpuheluita b2b-bisnestä tekeville firmoille, jotka tarvitsevat tuloksia nopeasti.

 

Ulkomainonta

Ulkomainonta on myös erittäin nykyaikainen tapa mainostaa ja kisa ulkopaikkamainonnan kehittämisestä käy tällä hetkellä erittäin kuumana. Ulkomainonta toimii erittäin hyvin herättävänä mainontana esim. ruokapaikkojen suhteen. Olet varmasti joskus huomannut automatkoillasi tienvarsimainoksia, joissa on mainostettu kohta tulevia ravintoloita. Ja olen varma, että olet myös niihin joskus pysähtynyt. Ulkomainonta sopii yrityksille joko edellä mainituin tavoin tai sitten muistuttavana mainontana esim. tapahtumien osalta suurissa ruuhkapaikoissa.

 

Verkostoituminen

Yksi tärkeimmistä b2b-bisneksen markkinointikanavista ehdottomasti. Jos et tunne ketään, on sinun vaikea myydä. Jos tunnet ihmisiä ympäriltäsi, voi myyntiä tulla jo ihan “vahingossa” huomattavia summia. Verkostoituminen on taitolaji, jota jokaisen yrittäjän ja myyjän tulisi harjoittaa ja harrastaa säännöllisesti ja mielellään useasti.

 

Muita markkinointikanavia

Markkinointikanavia on ääretön määrä ja tässä esiteltiinkin laajalla skaalalla useita erilaisia markkinointikanavia, jotta hoksaat, että tapoja on monia. Esimerkiksi podcastien teko on melko uusi mutta erittäin toimiva tapa markkinoida yritystäsi, koska kuunteluajat ovat podcasteille älyttömän pitkiä. Sellaista mainosaikaa et saa mistään ostettua, jossa pääsisit paremmin esittelemään osaamistasi kuin podcasteissa. Uusia markkinointikanavia tulee ja menee, mutta sinun tehtäväsi on miettiä, että miten saisit uusista markkinointikanavista sinulle ja asiakkaillesi luotua lisäarvoa.

Kotisivu

Kotisivu on tärkein markkinointikanava 99% yrityksistä. Se siis erittäin suurella todennäköisyydellä sopii myös sinulle ja tehtäväsi on myös huolehtia, että kotisivusi on ajantasalla, nykyaikainen ja toimiva sinun tarpeisiisi. 

 

Facebook

Facebook on Suomen suurin somekanava. Facebookia käyttävät aktiivisesti yli 25-vuotiaat ihmiset sukupuolesta riippumatta. Facebookin erinomaisuus markkinoinnissa johtuu siitä, että mainontaa voidaan kohdentaa todella, todella tarkasti. Jos asiakaskuntasi koostuu suomalaisista aikuisista ihmisistä, on Facebook erittäin suurella todennäköisyydellä sinulle hyvä markkinointikanava.

 

Instagram

Instagram on Facebookin omistama somekanava, ja Instagram omaa samat kohdennusominaisuudet kuin Facebook, eli mainokset saadaan kohdennettua erittäin hyvin haluamallesi kohderyhmälle. Jos kohderyhmäsi koostuu pääosin alle 35-vuotiaista, on Instagram erittäin potentiaalinen markkinointikanava sinulle.

 

Google

Samoin kuin kotisivu, on Google isolle osalle suomalaisista yrityksistä erittäin tärkeän prioriteetin omaava kanava. Googlessa voit näkyä sekä maksuttomasti että maksullisesti. Googlea käytetään vauvasta vaariin, joten Google sopii myös 99,9% suomalaisista yrityksistä – välttämättä Google ei ole sinulle tärkein markkinointikanava, mutta ainakin se tukee markkinointiasi erittäin hyvin.

 

Pinterest

Pinterest tunnetaan naisten “tyylikanavana” eli yleisesti naiset hakevat sieltä inspiraatiota mm. juhlien järjestämiseen, kodin ja itsensä stailaukseen jne. Pinterest ei ole välttämättä Suomessa se isoin somekanava, mutta jos ydinkohderyhmääsi edustavat 20-50-vuotiaat naiset, jotka ovat esim. järjestämässä omia häitään, on Pinterest varmasti sinulle hyvin potentiaalinen markkinointikanava.

 

Snap

Snap, eli entinen Snapchat, on erittäin suosittu kanava alle 25-vuotiaiden parissa. Esimerkiksi Cheek myi aikanaan keikkojaan loppuun Snapin avulla. Jos haluat vaikuttaa nuorisoon, voi Snap olla sinulle erittäin hyvä osatekijä markkinointipaletissasi.

 

Twitter

Twitteriä voi hyvällä omatunnolla kutsua somemaailman kummajaiseksi, sillä käyttäjämäärät ovat olleet koko ajan laskussa, mutta toisaalta ydinkäyttäjät ovat pitäneet Twitterin tiukasti pinnalla. Twitterin hyvänä puolena voidaan sanoa, että Twitterissä kuka tahansa voi aloittaa keskustelun esim. pörssiyhtiön toimitusjohtajan kanssa mutta toisaalta Suomessa Twitterin suurin yleisö löytyy Etelä-Suomesta eli Kehä 3:sen ulkopuolella Twitter ei ole niin suosittu. Twitter sopii markkinointikanavana erityisesti henkilöbrändien kautta toimiville b2b-firmoille.

LinkedIn

LinkedIn on ollut erittäin hyvä ja suosittukanava bisnesmaailmassa liikkuvien ihmisten parissa. Myös “Linkkarin” mainostusmuodot ovat parantuneet huomattavasti, mutta hinnat mainostuksessa ovat olleet kalliimpia kuin esim. Facebookissa. Linkkari sopii yritykselle, joka haluaa kasvattaa näkyvyyttään erityisesti henkilöbrändien avulla, koska keskusteluja käydään erityisesti human to human-metodilla, eli ihmiseltä ihmiselle – ei yritykseltä ihmisille. Jos haluat myydä henkilöbrändisi kautta enemmän bisneshenkisille ihmisille, on Linkkari sinulle varmasti hyvä kanava, jos muistat olla pitkäjänteinen ja kärsivällinen.

 

Youtube

Youtube on markkinointikanavana vielä melko vähän käytetty Suomessa, vaikka Youtube on somekanavana äärettömän iso. Voit tehdä Youtubessa mainostusta, markkinoida asiakaslähtöisten videosisältöjen avulla jne. Jos haluat näkyä visuaalisesti ja haluat herättää ihmisissä mielenkiinnon, on Youtube sinulle erittäin varteenotettava markkinointikanava. Youtube on Googlen omistama eli Googlen hakukoneen kannalta videosi antavat Googlelle syyn näyttää kotisivuasi myös Googlen hakutuloksissa enemmän.

 

Google My Business

Google My Business on erittäin tärkeä lisäpalvelu Googlelta lähes kaikille yrityksille mutta varsinkin kivijalkakaupoille Google My Business-tilin ylläpitäminen on erittäin tärkeää. Syy on siinä, että Google näyttää hakutuloksissaan mielellään myös GMB-tiliäsi, kun ihmiset kysyvät esim. aukioloaikoja yrityksestäsi. Jos olet kivijalkakauppias, pidä GMB-tilisi ajantasalla!

 

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointia voi tehdä monella erilaisella tavalla ja parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi on yrityksesi pelastaja esim. hiljaisella sesongilla. Sähköpostimarkkinointi toimii sekä b2b että b2c-bisneksissä ja parhaimmillaan työmäärä suhteutettuna sen aiheuttamaan myyntiin on loistava. Sähköpostimarkkinointi toimii lähes kaikille yrityksille.

 

Lehtimainonta

Nykyään lehtimainonnan maine on huono – turhaan! Parhaimmillaan lehtimainonta on lähestulkoon paras mahdollinen mainonnan työkalu, jos sitä käyttää oikein. Yhden mainokset toimivat harvoin, mutta pienemmät mainoskoot useimpana näyttökertana ovat usein tie onneen. Jos kohderyhmäsi on +35-vuotiaita koulutuksen omaavia henkilöitä, älä heti tyrmää lehtimainontaa – muista valita mainontaan sinulle ja kohderyhmällesi sopiva lehti!

 

Flyerit

Flyerit sopivat sekä b2b- että b2c-bisneksissä ja flyereita voi tehdä moneen eri tarkoitukseen. Flyerit voivat olla hyvin kevyitä mainostuslehtisiä tai sitten hieman tykimpiä esitteitä, joita jaetaan esim. asiakastapaamisissa tai muissa verkostoitumistilaisuuksissa. Kun mietit flyereiden tekoa, mieti, että mihin käyttötarkoitukseen haluat flyereita tehtävän ja mitä asiakas niistä haluaisi saada.

 

TV-mainonta

TV-mainonta ei ole usein niin kallista kuin voisi luulla – vaikka itse mainoksen tekoon voikin joku euro mennä. Kun olet ostamassa TV-mainontaa, pidä mielessä, että mainoksen slotti (näyttöaika) on sellainen, että kohderyhmäsi on silloin ruudun äärellä.

 

Radiomainonta

Radiomainonta on massamediana myös erittäin mielenkiintoinen, mutta sinun tehtäväsi on tuntea kohderyhmäsi erittäin hyvin. Hevareille on turha mainostaa Helmiradiossa – ymmärrät mitä tarkoitan. Radiomainonta, kuten myös monet muutkin mainonnan muodot, perustuu kolmeen asiaan: 1. ajankohtaisuuteen, 2. toistoon tai 3. kumpaankin edellä mainittuun. Jos olet ajamassa töistä kotiin, ehkäpä samalla voisit piipahtaa ruokakaupassa. Jos satut kuulemaan auton ratissa ruokakaupan mainoksen, jonka tarjous kiinnostaa sinua, olet varmasti ohjaamassa autosi kohtia mainostettua ruokakauppaa.

 

Menekinedistys

Myytkö tuotteitasi muiden kivijalkakaupoissa? Jos myyt, voi menekinedistys auttaa sinua ja myyjääsi myymään huomattavasti enemmän. Menekinedistyksessä on usein kyse näyttävyyden parantamisesta kohdeyleisösi edessä – tätä aspektia kannattaa miettiä myös muilla aloilla: olenko tarpeeksi huokuttelevan oloinen? Pistä palvelusi / tuotteesi kuntoon ja näy! Ja niin, menekinedistys sopii kaikille firmoille.

 

PR-toiminta

PR-toiminta on usein ajateltu vain isojen toimijoiden markkinointitoiminnaksi, turhaan. PR-toiminta on voi olla erinomainen markkinointitaktiikka, kun halutaan edistää oman tuotteen, palvelun tai yrityksesi ammattiosaamista muiden silmissä epäsuorasti. Miltä kuulostaisi, että esim. paikallinen sanomalehti tekisi sinusta jutun? Varmasti aika hyvältä. Luottavatko ihmiset sanomalehtien kirjoituksiin? Luottavat. PR-toiminta sopii lähes tulkoon kaikille firmoille, kun eri PR-toimintojen erityispiirteet otetaan huomioon.

 

Kylmäpuhelut

Kylmäpuhelut ovat mielipiteitä jakava aihe – toiset rakastavat toiset ei. Mainostoimistojen ja varsinkin digitoimistojen ajatusmaailma on usein se, että kylmäpuheluita ei enää tarvita, kunhan yritys tekee sisältöjä kotisivulleen, tekee itsestään haluttavan näköisen ja muistaa mainostaa itseään oikeissa paikoissa. Edellisessä virkkeessä puhutaan siis Inbound-markkinoinnista, johon firmojen kannattaa ehdottomasti ryhtyä. Mutta. Inbound-markkinointi on useimmiten erittäin hidasta, isoillakin firmoilla. Kylmäpuhelussa saat heti vastauksen siihen, että kiinnostaako potentiaalista asiakasta asiasi vai ei. Saatat saada 2 minuutin puhelulla isonkin kaupan aikaan firmallesi, joka on siis erittäin kustannustehokasta. Kun puhutaan markkinoinnista ja myynnistä, myyntiä ei saa unohtaa tehdä. Jotta myyntiä saadaan aikaan, pitää b2b-bisneksessä päästä ihmisten kanssa tapaamisiin ja kylmäpuheluiden avulla saat tapaamisia nopeastikin aikaan. Älä siis unohda kylmäpuheluita, vaikka se ei sinusta heti tunnukaan kivalta tavalta toimia. Suosittelen kylmäpuheluita b2b-bisnestä tekeville firmoille, jotka tarvitsevat tuloksia nopeasti.

 

Ulkomainonta

Ulkomainonta on myös erittäin nykyaikainen tapa mainostaa ja kisa ulkopaikkamainonnan kehittämisestä käy tällä hetkellä erittäin kuumana. Ulkomainonta toimii erittäin hyvin herättävänä mainontana esim. ruokapaikkojen suhteen. Olet varmasti joskus huomannut automatkoillasi tienvarsimainoksia, joissa on mainostettu kohta tulevia ravintoloita. Ja olen varma, että olet myös niihin joskus pysähtynyt. Ulkomainonta sopii yrityksille joko edellä mainituin tavoin tai sitten muistuttavana mainontana esim. tapahtumien osalta suurissa ruuhkapaikoissa.

 

Verkostoituminen

Yksi tärkeimmistä b2b-bisneksen markkinointikanavista ehdottomasti. Jos et tunne ketään, on sinun vaikea myydä. Jos tunnet ihmisiä ympäriltäsi, voi myyntiä tulla jo ihan “vahingossa” huomattavia summia. Verkostoituminen on taitolaji, jota jokaisen yrittäjän ja myyjän tulisi harjoittaa ja harrastaa säännöllisesti ja mielellään useasti.

 

Muita markkinointikanavia

Markkinointikanavia on ääretön määrä ja tässä esiteltiinkin laajalla skaalalla useita erilaisia markkinointikanavia, jotta hoksaat, että tapoja on monia. Esimerkiksi podcastien teko on melko uusi mutta erittäin toimiva tapa markkinoida yritystäsi, koska kuunteluajat ovat podcasteille älyttömän pitkiä. Sellaista mainosaikaa et saa mistään ostettua, jossa pääsisit paremmin esittelemään osaamistasi kuin podcasteissa. Uusia markkinointikanavia tulee ja menee, mutta sinun tehtäväsi on miettiä, että miten saisit uusista markkinointikanavista sinulle ja asiakkaillesi luotua lisäarvoa.

Kuitenkin kylmä fakta on, että harvoin yritys pärjää vain yhdellä markkinointikanavalla – senpä takia markkinointikanavia tarvitaan yleensä useampia kuin vain se yksi. 

 

Haluatko tietää miten kasvatat myyntiä yhdistämällä eri markkinointikanavia? Lue esimerkki asiasta täältä: www.innoclub.fi/markkinointia-myyntia-varten/

Tarvitsetko apua markkinointikanavien valintaan? Varaa aika ilmaiseen 60 minuutin markkinointikartoitukseen seuraavasta linkistä:

www.innoclub.fi/varaa-aika-kartoitukseen/