Kesäkuun 2022 MarkeTHINGS

Kesäkuussa perehdymme LinkedInin syötealgoritmin muutoksiin, osaan Google Marketing Live 2022 -tapahtumassa ilmenneisiin päivityksiin ja uusiin ominaisuuksiin, sekä Tik Tokin uuteen mainostuotteeseen Branded Missioniin.

LinkedInin syötealgoritmin muutokset

LinkedIn on päivittänyt syötealgoritmiaan ja sisällön sijoittelu muuttuu käyttäjien syötteissä jatkossa huomattavasti. Käyttäjä voi itse rajata pois sellaista sisältöä, josta hän ei ole kiinnostunut. Kolmen pisteen valikko julkaisun yläkulmassa, jossa on vaihtoehto ”I don’t want to see this”, kertoo algoritmille siitä, ettei sisältö kiinnosta käyttäjää. Lisäksi käyttäjä voi määrittää jonkin tietyn aiheen tai tekijän, joka häntä ei kiinnosta. Päinvastaisesti käyttäjä voi myös valita lisää sisältöä sellaisilta ajatusjohtajilta, alan asiantuntijoilta tai sisällöntuottajilta, joilta hän haluaa nähdä enemmän sisältöä syötteessään.

Syötealgoritmia on päivitetty myös siten, että käyttäjä voi itse rajata, haluaako hän nähdä poliittista sisältöä. Tämä ominaisuus on kuitenkin vasta testattavana Yhdysvalloissa, mutta sen on tarkoitus saapua myös maailmanlaajuisesti kaikille saataville myöhemmin.

Päivityksen pyrkimys on saada kohdistetumpaa sisältöä käyttäjän verkostosta syötteeseen, priorisoimalla sellaisia viestejä ja sisältöä, jotka yksilöllisesti kiinnostavat juuri häntä. Osa käyttäjistä on nimittäin kyllästynyt tietynlaisiin sisältöihin. Esimerkiksi kyselyitä on käyttäjien mielestä syötteessä liikaa ja he, joita ne eivät kiinnosta, pääsevät niistä ainakin joissain määrin jatkossa eroon. Syöte ei myöskään näytä enää esimerkiksi tuntemattomien ihmisten ilmoituksia uudesta työpaikasta, vaikka joku kontakteistasi olisi julkaisusta tykännytkin.

Ongelma päivityksessä on se, että jos jotkut päivitykset koetaan käyttäjien mielestä vähemmän merkityksellisinä, ne tulevat jatkossa jäämään ilman huomiota. LinkedIn päivityksiin tulee siis kiinnittää entistä enemmän huomiota, jotta ne oikeasti antavat lisäarvoa ja ovat relevantteja kohdeyleisöllesi.

Google Marketing Live 2022

Google Marketing Live 2022 järjestettiin 24.5.2022. Tapahtumassa mainittiin useita uudistuksia sekä oleellisia päivityksiä. Osa niistä on vasta tulossa tai käytössä pelkästään Yhdysvalloissa, mutta niistä useampi tulee varmasti myöhemmin käyttöön myös maailmanlaajuisesti. Suurin painotus oli esimerkiksi videomainoksissa. Listasimme kattavasti (mutta emme suinkaan kaikkia) merkittävimpiä muutoksia ja uudistuksia.

Mainokset skaalautuvat jatkossa automaattisesti vastaamaan myös YouTube-shorts videoita. Videomainosten pituus on maksimissaan yhden minuutin, ja ne ovat käytössä kaikkialla maailmassa. Kuten aiemmin on jo todettu, lyhyiden videoiden suosio on kovassa kasvussa ja näin on myös YouTuben puolella. 

Myöhemmin tänä vuonna myös tuotteita voi ostaa YouTube-mainosten kautta. Mainostaja voi linkittää tuotesyötteen Video Action -kampanjoihin ja samalla näyttää tuotteita, jotka liittyvät YouTube-mainokseen. Tämä mahdollistaa tuotteen ostamisen hyvissä ajoin ja toimii mukaansatempaavana ostokokemuksena.

Google painotti myös uusia ostoksiin liittyviä ominaisuuksia, jotka auttavat saavuttamaan äärimmäisen visuaalisen ostokokemuksen. Se on käytössä vaatemerkeillä haku- ja maksimitehokkuus -kampanjoissa Yhdysvalloissa. Lisäksi tehokas, visuaalinen ja pyyhkäistävä syöte antaa esimerkiksi pyyhkäisemällä ylöspäin lisätietoja tuotteesta.

Google ottaa myös tämän vuoden lopussa käyttöön automaattisesti luodut sisällöt responsiivisissa hakumainoksissa. Sen on suunniteltu parantavan mainosten osuvuutta. Se luo sisältöjä automaattisesti laskeutumissivujen sekä olemassa olevien mainosyksiköiden sisällön perusteella. Google Ads näyttää tehokkaimman yhdistelmän toimitetuista sekä automaattisesti luoduista sisällöistä.

Hakutuloksiin saadaan myös uudet 3D-malliset mainokset. Ne mahdollistavat mainostajia saamaan tuotteensa esille 3D-muodossa. Teknologian avulla Google-haun tuotteet voi nähdä mahdollisesti esimerkiksi omassa kotona ennen ostopäätöksen tekemistä.

Kanta-asiakasetuja voi jatkossa mainostaa ainakin Yhdysvalloissa siinä yhteydessä, kun ostoksia tehdään Googlen kautta. Lisäksi Google Shoppingin kautta ostaja voi pian maksaa tuotteensa suoraan yrityksen tiedoista saatavalla vaihtoehdolla, jonka nappi vie ostajan suoraan verkkosivuston kassalle. Näiden toimintojen lisäksi Google Business Messages mahdollistaa kuluttajille vaihtoehdon lähettää viestejä yrityksille suoraan hakumainoksista.

Videomainokset löytyvät jatkossa myös Google Discoverista. Se tutkii erilaisia tapoja, joilla voidaan tuoda alustalle lyhyet videomainokset, jotka sopivat orgaanisen sisällön kanssa hyvin yhteen. 

Lisäksi otetaan käyttöön uusi mobiiliasettelu. Se antaa mahdollisuuden esitellä brändiä koko näytöllä pystysuuntaisessa mainosjakaumassa. Visuaalisuus tulee korostumaan vahvasti hakutuloksissa tulevaisuudessa.

Tulevaisuudessa Display & Video 360:tä voi hyödyntää yhdistettyjen TV-kampanjoiden luomisessa. Sen kautta voi tavoittaa mainostuksen kohderyhmästä kiinnostuneita, ostoaikeissa olevia sekä demografisia yleisöjä sekä YouTubessa että muissakin mainoksilla tuetuissa yhdistetyissä TV-sovelluksissa.

Myös Google Performance Max -kampanjoihin otetaan loppuvuoden aikana useita päivityksiä käyttöön. Niitä tulee esimerkiksi A/B-testauksen osalta, laajennetun kampanjahallinnan tuki Search Ads 360:ssä ja Google Ads -mobiilisovelluksessa, mahdollisuus optimoida myymälämyyntiä, uudet tehokkuustiedot (esim. vaikuttavuus, yleisö ja huutokauppatilastot) sekä optimointipisteet ja suositukset.

Myös Insights-sivulle tulee päivityksiä tulevien kuukausien aikana. Uudistuksia ovat esimerkiksi Attribution Insights (miten mainokset toimivat yhdessä Googlen eri alustoilla), budjettitiedot (uusia mahdollisuuksia budjetin optimointiin) ja yleisötilastot (asiakassegmentit parantavat kampanjan tehokkuutta).

Muita mahdollisesti tulevaisuudessa tulevia uudistuksia ja päivityksiä ovat esimerkiksi tulosparannustestit (mittaa lisäkonversiota käyttäjien ja maantieteellisen sijainnin perusteella), haun tulosparannustesti (mittaa YouTube-kampanjoiden vaikutusta orgaanisten hakujen lisäämiseen Googlessa ja YouTubessa), Google Tag (yleisistä sivustotageista tulee Google-tag ja se päivitetään uusilla ominaisuuksilla) sekä oma mainoskeskus (antaa käyttäjien valita, minkä tyyppisiä mainoksia he haluavat enemmän tai vähemmän eli he voivat hallita yksityisyyttään sekä verkkokokemustaan).

Kaikkea emme edes lähde luettelemaan, koska muutoksia on tulossa niin huomattava määrä. Osa tulee varmasti käyttöön jo pian ja toisissa saattaa kestää hyvinkin pitkään.

Branded Mission

Tik Tok lanseeraa uuden mainostuotteen Branded Missionin. Tällä hetkellä uusi ominaisuus on vasta testauksessa kymmenellä eri markkina-alueella, mutta mainostuote laajenee myöhemmin vuonna 2022 myös muille alueille.

Branded Mission auttaa erityisesti siinä, että brändit sekä sisällöntuottajat pystyvät olemaan suoraan yhteydessä toisiinsa. Brändit saattavat saada sisällöntuottajilta itselleen mahdollista sisältöä markkinointikampanjoita varten ja sisällöntuottajat voivat luoda sisältöä eri brändeille ja saavat mahdollisesti palkintoja tekemistään videoista. 

Brändit voivat kannustaa sisällöntuottajia osallistumaan markkinointikampanjaansa ja tehokkaimmista videoista brändit luovat itselleen mainoksia. Sisällöntuottajat voivat nähdä jokaisella Branded Mission -sivulla, kuinka paljon he voivat ansaita rahaa, jos brändi valitsee heidän videonsa kampanjaan. Brändit saavat siis helposti sisältöä ja videoiden tekijät itselleen näkyvyyttä sekä liikennettä profiiliinsa ja mahdollisen rahakorvauksen.

Kuka tahansa ei kuitenkaan voi osallistua Branded Mission -tehtäviin. Seuraajia tulee olla vähintään 1000 ja alaikäraja sisällön tekemiselle on 18 vuotta. Uusi ominaisuus tulee laajentamaan tuotemerkkien luovia vaihtoehtoja ja Tik Tok pyrkiikin saamaan lisää mainostajia alustalleen.

Jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää markkinoinnin ajankohtaisista aiheista, laita meille viestiä. Autamme mielellämme!

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram