Yleisimmät verkkosivustojen virheet

Verkkosivut ovat kuin yrityksesi selkäranka. Verkkosivujen tulisi luoda luottamusta sinun ja verkkosivuilla kävijöidesi välillä. Lisäksi on hyvä muistaa, että kaikkien teiden tulisi niin sosiaalisesta mediasta kuin mainonnastakin johtaa verkkosivuillesi. Silti osa tekee edelleen todella isoja virheitä verkkosivustoillaan. Listasimme yleisimpiä virheitä, joita tulisi ehdottomasti välttää.

1. Verkkosivuja ei ole suunnattu asiakkaalle

Yksi suurimmista virheistä on se, ettei verkkosivustoa ole suunnattu asiakkaillesi. Tekijä on ajatellut vain itseään ja mitä hän itse haluaisi sivustolta löytää, eikä välitä asiakkaiden toiminnasta sivustolla. Käyttäjistä tulisi etukäteen tehdä tutkimusta, eikä vain olettaa, miten he toimivat sivustoillasi. Verkkosivustojen tehtävä onkin tarjota vastaus asiakkaan ongelmaan, sekä näyttää selkeästi mitä yrityksesi tekee toiminnassaan. Älä siis mieti vain itseäsi, vaan käyttäjän kokemusta sivustollasi.

2. Liiallinen sisältö ja sekavuus

Usein puhutaan, että sisältö yrityksen toiminnassa on tärkeää. Sitä se onkin, mutta liiallinen sisältö tekee verkkosivuistasi sekavat. Jos esimerkiksi välilehtiä on kymmenittäin, on verkkosivuilla vierailijan erittäin vaikea löytää etsimänsä ja hän saattaa jopa turhautua. Pidä sisältö selkeänä ja yksinkertaisena. Pääkohtien tulisi tulla selkeästi esiin, sillä kävijät, jotka eivät heti ymmärrä mistä verkkosivuillasi on kyse, poistuvat sivustolta nopeasti. Liiallinen minimalisuuskaan ei ole hyvästä, sillä jos sivustoilta ei löydy kaikkea tarvittavaa tietoa, ne jättävät kävijän helposti arvailuiden varaan. Pidä siis selkeä ja yhtenäinen linja niin sisällön määrässä kuin verkkosivustojen laadussa. Selkeällä kuvalla brändistäsi vältät myös sekavuutta. Valitse tietyt värit, fontit ja logon, etkä monia erilaisia sekaisin.

3. Huonot tekstit ja kieli

Tekstit ja kieli luovat sinusta kuvaa joko ammattimaisena tai pahimmassa tapauksessa epäammattimaisena. Kirjoitusvirheitä ei missään tapauksessa saisi olla ja tekstin tulisi olla selkeää, sekä kieliopin mukaista. Kieliasun ei tarvitse olla pelkästään tönkköä ja asiantuntevaa, mutta asiallinen kielenkäyttö koetaan usein ammattimaisena. Lisää tekstiisi myös hieman persoonaasi, jotta kävijä saa sinusta tuttavallisemman kuvan. Kiinnitä huomiota myös fonttiin, jotta teksti on selkeää ja käyttäjien ymmärrettävissä.

4. Sivusto ei mukaudu mobiililaitteelle

Nykypäivänä yhä useampi ihminen selaa verkkosivustoja puhelimellaan. Tämän takia verkkosivustojen tulisi ehdottomasti mukautua myös mobiililaitteelle sopivaksi. Potentiaalinen asiakas poistuu sivuiltasi, jos hän kokee verkkosivustojesi selaamisen liian haastavana. Tarkista siis, että verkkosivustosi toimivat kaikilla älylaitteilla.

5. Ohjaus

Mikä olisikaan sen raivostuttavampaa, kuin se, ettet löydä hakemaasi. Eri välilehdet ja hakupalkki tulisi olla selkeästi ja helposti löydettävissä. Asiakasta tulisikin ohjata kohti haluttua toimenpidettä, kuten ostamista, jotta se sujuisi helposti ja nopeasti. Käyttäjä ei koskaan saisi eksyä verkkosivuillesi.

6. CTA:ta ei ole huomioitu

Osassa verkkosivustoissa call-to-actionia ei ole hyödynnetty kuin vähän tai jopa ei ollenkaan. CTA:n tärkein tehtävä on saada kävijä tekemään haluttu toiminto, esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen. CTA:n tulisi olla selkeä ja kertoa se, mitä sillä pyritään saamaan käyttäjä tekemään, mitä tietoja heidän tulee itsestään antaa ja mitä he saavat toiminnolta. CTA:ta kannattaakin ehdottomasti hyödyntää verkkosivustoillasi, jotta saat asiakkaasi tekemään haluttua toimintoa enemmän.

7. Epäselvät ja huonolaatuiset kuvat

Harmittavan usein verkkosivustoilla näkee huonolaatuisia ja epätarkkoja kuvia. Kuvien tarkoituksena on luoda visuaalista kuvaa yrityksesi toiminnasta. Jos kuvat ovat esimerkiksi heilahtaneita, vähennät luottamusta ja annat itsestäsi epäammattimaisen kuvan. Epäselvät kuvat voivat jättää verkkosivuilla kävijän myös hämmentyneeksi. Sinun ei tarvitse olla valokuvauksen ammattilainen, mutta muista kuvia ottaessa huomioida valotus, kameran laatu, kuvattavan kohteen selkeys ja kuvakulma.

8. Yhteystietojen puuttuminen

Luulisi, että yhteystiedot olisivat se selkein ja yleisin asia, mitä verkkosivustoilta löytyy. Jostain syystä usein törmää kuitenkin yrityksiin, joiden sivustoilta yhteystietoja ei välttämättä löydy juuri lainkaan. Kävijät jättävät varmasti ostonsa yritykseltäsi tekemättä, jos he eivät löydä tarvittavia yhteystietoja verkkosivustoiltasi. Sivuiltasi onkin tärkeää löytää ota yhteyttä välilehti ja yhteystietojen olisi lisäksi hyvä olla jokaisen sivun alareunassa. Yhteystietojen tulisi aina olla myös ajan tasalla.

9. Hakukoneoptimointi on laiminlyöty

Hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää kilpailuedun kannalta. Jos siitä ei välitetä, ei yrityksesikään voi menestyä. Hakukoneoptimointi tulee ottaa huomioon jo verkkosivuja tehdessäsi sekä niiden rakennetta miettiessäsi. Verkkosivuilla voi tehdä nimittäin sisäistä hakukoneoptimointia, jolla on merkittävä vaikutus esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. Avainsanat tulisi myös miettiä tarkkaan, eikä niitä saisi laiminlyödä. Mikä olisikaan sen harmillisempaa kuin se, että sivuihin olisi muuten panostettu täysillä, mutta vain tarkalla nimellään se löytyisi Googlesta.

10. Analytiikasta ei välitetä

Miten toimintaa voisi kehittää, jos ei ole mitään tietoa sivujen nykyisestä menestyksestä. Analytiikan seuraaminen on erittäin tärkeää, eikä sitä tulisi missään nimessä laiminlyödä. Tavoitteita ei saisi unohtaa, eikä menestyvä yritys saisi tyytyä vain ihan hyvään. Toimintaa tulisi jatkuvasti kehittää kohti tavoitteita. Hyviä analytiikan seurantaan sopivia sovelluksia ovat esimerkiksi: Google Analytics, Google Tag Manager ja Facebook-pikseli.

Näillä vinkeillä vältät yleisimmät verkkosivustojen virheet. Muista katsoa ne läpi, enne kuin julkaiset verkkosivusi. Teimme myös blogitekstin aiheesta: täydellisten verkkosivujen luominen. Se antaa vinkkejä, sekä apua siihen, miten luot erinomaiset verkkosivut liiketoiminnallesi. Löydät tekstin täältä.

Jos silti tarvitset apua verkkosivujen luomiseen, me autamme sinua mielellämme.

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram