Täydellisten verkkosivujen luominen

Kadehditko kilpailijoidesi verkkosivuja? Onko niissä sitä jotain, mitä sinäkin haluaisit sivuillesi? Miten voisit kehittää omia sivujasi ainutlaatuiseen ja erinomaiseen suuntaan tai luoda täysin uudet verkkosivut? Me kerromme sinulle vastauksen siihen, miten luot täydelliset verkkosivut yrityksellesi. Hyvät ja toimivat verkkosivut ovatkin nykypäivänä pakolliset menestyksen kannalta, sekä toimivat pohjana yrityksesi liiketoiminnalle.

Miksi verkkosivut kannattaa luoda?

Verkkosivut ovat nykypäivän digitaalisessa maailmassa lähes pakolliset. Suurin osa meistä etsiikin tietoa netistä lähes päivittäin. Miten liiketoimintasi voisikaan menestyä ilman verkkosivuja? Ei oikeastaan mitenkään. Ne antavat yrityksestäsi visuaalisen kuvan ja kertovat, mitä yrityksesi tekee ja minkä mahdollisen potentiaalisen asiakkaan ongelman yrityksen tarjoama tuote tai palvelu voi ratkaista. Lisäksi verkkosivut toimivat myynnille ja markkinoinnille pohjana. Usein ne toimivat myös yrityksen tärkeimpänä tulonlähteenä. Monet potentiaaliset asiakkaat käyvät myös verkkosivuillasi ennen ostopäätöksen tekemistä, sillä sivut lisäävät luottamusta asiakkaassasi. Kun he konkreettisesti näkevät, millaista toimintaa teet, he luottavat sinuun enemmän. Myös asiakasreferenssien hyödyntäminen sivuilla lisää potentiaalisissa asiakkaissasi luottamusta, kun he saavat lukea muiden kokemuksista yrityksesi kanssa. Verkkosivut usein lisäävätkin liidejä liiketoiminnallesi, joiden avulla voit lisätä myös myyntiä. Lisäksi sivuston kautta informoit asiakkaitasi reaaliajassa sekä nopeasti, sillä verkkosivusi ovat aina auki päivästä ja kellonajasta riippumatta. Ei kuitenkaan riitä, että sinulla on verkkosivut, vaan sivujen tulisi olla myös helposti käytettävät ja hyvin tehdyt. Sekavat ja huonot verkkosivut saattavat vaikuttaa jopa negatiivisesti liiketoimintaasi. Muista siis panostaa oikeasti sivuihisi, jotta ne toimisivat liiketoimintasi kannalta positiivisesti. Hakukoneoptimointi on myös tärkeää hyödyntää, sillä se saattaa lisätä asiakasmäärääsi ja tunnettuuttasi. Jos esimerkiksi yrityksesi tulee heti hakukoneesta hakiessa ensimmäisten sivujen joukkoon, saattaa aikaisemmin täysin tuntematon yrityksesi nousta uusien kävijöiden tietoisuuteen ja parhaassa tapauksessa he ryhtyvät myös asiakkaiksesi.

Mitä täydellisillä verkkosivuilla tulisi olla?

Täydellisillä verkkosivustoilla voisi kuvitella olevan kaikki mahdolliset toiminnot. Kyllä, ne auttavat sinua, mutta verkkosivujen tärkeimmät elementit ovat käyttökokemus, turvallisuus ja visuaalisuus. Täydelliset verkkosivustot ovat innovatiivisia ja luovia. Verkkosivusto voi olla myös esimerkiksi vuorovaikutteinen kävijöiden kanssa. Ei olekaan mitään tiettyä mallia tai tyyliä, miten esimerkiksi kommunikoit sivustojesi kautta asiakkaillesi. Muutamia perusseikkoja sinun kannattaa kuitenkin ottaa huomioon verkkosivujasi tehdessäsi, jotta saisit niistä mahdollisimman toimivat ja käyttäjäystävälliset.

Suuntaa oikeille ihmisille

Suuntaa oikeille ihmisille ja ole asiakaslähtöinen. Et tee verkkosivustoa itsellesi, vaan potentiaalisille asiakkaillesi. Mikä on sinun kohderyhmäsi ja miten vaikutat juuri heihin verkkosivujesi kautta. Mitä he kokevat lisäarvona ja ratkaiseeko palvelusi heidän kohtaamansa ongelman. Kaikkia ei kiinnosta samanlainen sisältö ja sivusto, joten kohdista sivut erityisesti juuri tälle tietylle kohderyhmällesi. Älä siis puhu liikaa itsestäsi, ja pidä verkkosivuillasi selkeät tavoitteet, mitä haluat asiakkaan tekevän sivustolla. Onko se uutiskirjeen tilaaminen? Asiakkaaksi ryhtyminen? Yhteydenotto? Mikä tahansa tavoitteesi on, mieti aina verkkosivujesi toiminnot tämän kautta. Mieti sivustojasi tehdessä myös asiakkaan ostopolkua. Pidä huoli, että sivustolta löytyy tarvittavat vastaukset kävijöiden yleisimpiin kysymyksiin ja kerrot selkeästi kuka olet, sekä mitä yrityksesi tekee. Jos yrityksesi on kansainvälinen tai sillä on kansainvälisiä asiakkaita, tee sivustosi englanninkielisiksi, jotta kaikki kävijät ymmärtäisivät sivustojasi.

Verkkotunnus

Verkkotunnus eli verkkosivustojen osoite on yksi tärkeä osa täydellisiä verkkosivustoja. Sen täytyy olla myös hakukoneoptimoinnin kannalta hyvä. Liialliset kikkailut eivät ole hyvästä ja saattavat tehdä verkkotunnuksestasi huonon hakukoneoptimoinnin kannalta. Hyvän verkkotunnuksen tulisi olla lyhyt, selkeä ja oikeinkirjoitettu. Ammattimaisuuden takia verkkotunnuksessa ei saisi olla nettisivujen ilmaisversion loppuosaa (www.minunyrityksenix.ilmainenverkkosivusto.fi), vaan maksa pieni hinta siitä, että saat verkkotunnuksestasi pelkästään yrityksesi nimen (www.minunyrityksenix.fi). Lisäksi on hyvä käyttää yleisimpiä verkkotunnuksen päätteitä, kuten .com, .fi, .net, sillä ne herättävät asiakkaassa luottamusta enemmän kuin erikoisemmat ja harvinaisemmat päätteet.

Budjetointi

Mieti myös budjetti etukäteen. Budjetti määrittää sen, missä muodossa ja miten verkkosivuja kannattaisi alkaa toteuttamaan. Verkkosivuston voi luoda joko koodaamalla tai valmiille alustalle, kuten esimerkiksi WordPress- tai Squarespace-alustalle. Jos et ole koodauksen ammattilainen, voi valmiin pohjan käyttäminen olla helpompaa. Valmiille pohjalle verkkosivuston voi luoda budjetin ollessa tiukka jopa ilmaiseksi, mutta sivustolle kannattaa käyttää silti rahaa, jotta saat esimerkiksi palveluntarjoajan logon pois sivustolta ja faviconista eli internetsivuillesi määriteltävästä logosta. Päivitä aina faviconiksi yrityksesi logo.

Isännöinti - webhotelli

Verkkosivuston isännöinti tarkoittaa palvelua, joka yhdistää sivuston internetiin. Laadukkaan isännöintipalvelun avulla varmistat esimerkiksi verkkosivujen nopean latautumisen, joka usein on tärkeä tekijä myynnin kannalta. Voit myös isännöidä verkkosivustoasi itse, mutta se vaatii hieman osaamista. Käytä siis vain hyvää webhotellia eli toisin sanoen verkkoisännöintiä. Webhotelli tarjoaa kiintolevytilaa www-sivuiltaan esimerkiksi sinun verkkosivujasi varten. Tämä on tärkeä tekijä siinä, että hyvässä verkkoisännöinnissä sivustosi latautuu nopeasti. Latautumisnopeus on valttikortti, sillä liian pitkä latautumisaika saattaa aiheuttaa potentiaalisen asiakkaan poistumisen sivuilta jopa ennen sinne pääsyä.

Ainutlaatuisuus

Ole omalaatuinen. Mieti, miten sinun sivustosi eroaa muista sivuista. Mikä on se uniikki juttu, mikä houkuttelisi asiakkaita ja toimisi lisäarvona heille. Useilla aloilla kilpailua on paljon, joten ainutlaatuisuus on äärimmäisen tärkeää. Ideoi rohkeasti, mikä on sinun näkemyksesi yrityksesi ulkomuodosta ja brändistä. Verkkosivut ovat se kanava, jossa sinun kannattaa näyttää rohkeasti persoonaasi ja yrityksesi luonnetta. Myös tuore näkökulma, joka on ajantasolla, toimii erinomaisesti. Kukaan ei halua lukea vanhentunutta tekstiä, jolla ei tee mitään enää nykypäivänä.

Suojattu yhteys ja GDPR

Suojaa käyttäjän yksityisyys, äläkä unohda evästeitä. Https eli hypertext transfer sprotocol secure on salattu yhteys selaimen ja palvelimen välillä. Ilman tätä ssl-suojausta kävijälle saattaa esimerkiksi näkyä merkintä selaimessa ”ei turvallinen”. Tämä vähentää kävijän luottamusta ja saattaa vähentää jopa yrityksesi myyntiä, koska kävijä ei uskalla tehdä sivustollasi mitään. Tämä suojaus takaakin sinulle esimerkiksi henkilötietojen ja maksutapahtumien turvallisen lähettämisen. Erityisen tärkeää onkin lisätä luottamusta kävijässä, jotta hän mahdollisesti rupeaisi asiakkaaksesi. Luottamuksen luominen onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä. Erityisesti, jos asiakas ei ole koskaan ostanut yritykseltäsi mitään, panosta häneen huolella ja luo hänelle turvallinen olo. Myös oikeanlaiset ja ajan tasalla olevat evästeet kehittävät luottamusta. Evästeisiin kannattaa perehtyä huolellisesti, sillä niiden puuttumisesta saatetaan antaa jopa uhkasakkoja.

Ulkoasu

Ulkoasu on äärimmäisen tärkeä elementti verkkosivuilla. Se toimii joko liiketoimintasi tukena ja luo yhtenäistä, sekä ammattimaista kuvaa toiminnastasi, tai pahimmassa tapauksessa toimii vastakohtaisesti. Panosta siis ulkoasuun huolella. Käytä yhtenäistä brändiä, fontteja, logoa ja kuvamaailmaa, jotta loisit asiantuntevaa kuvaa yrityksestäsi ulospäin. Päätä graafinen ilme ja noudata graafisia ohjeita aina verkkosivuillasi, eri sosiaalisen median kanavissa sekä yleisesti toiminnassasi. Yhtenäinen brändi-ilme luo mielenkiintoista ja luotettavaa kuvaa yrityksesi toiminnasta. Fontit ja tekstit on myös tärkeä päättää etukäteen, ja ne ovatkin osa graafista ilmettä. Käytä aina päättämääsi yhtä tai muutamaa eri fonttia, jotta pysyt yhtenäisyydessä. Muista myös kirjoittaa kaikki tekstit tarkasti hyvällä suomen kielellä ilman kirjoitusvirheitä. Vaikka kaikki sivut verkkosivuillasi ovat tärkeitä, panosta erityisesti etusivuun, koska sille sivulle kävijä laskeutuu yleensä ensimmäisenä ja tekee johtopäätöksensä sivustasi jo muutamassa sekunnissa. Ammattimaisuuden pitäminen yllä onkin ehkä se kaikista tärkein tekijä verkkosivuillasi. Näytä asiakkaalle ulkoasullasi ja tekstilläsi, miksi juuri sinä olet se ammattilainen, johon haluaisit hänen luottavan.

Sisältö

Sisältö on myös hyvä miettiä etukäteen ja suunnitella, miten sitä toteutetaan. Suuntaa sisältösi kohdeyleisöäsi varten ja heitä kiinnostavaksi. Esimerkiksi blogi täynnä ajankohtaisia aiheita yrityksesi alalta on kiinnostavaa sisältöä niille, jotka kuuluvat kohderyhmääsi ja ovat kiinnostuneita alastasi. Sisällön tulisi olla myös oikeinkirjoitettua ja selkeää, jotta kävijän on helppo lukea sitä. Kirjoitimme blogitekstin siitä, millaista sisältöä verkkosivuille kannattaa kirjoittaa. Tekstin löydät täältä.

Call-to-action

Älä myöskään unohda call-to-actionia, jonka tavoite on saada kävijä toimimaan. CTA-nappuloiden tulisi ohjata kävijää esimerkiksi tilaamaan uutiskirje tai liittymään yrityksesi jäseneksi. Hyödynnä siis CTA:ta sivuillasi ja tee niistä mahdollisimman houkuttelevia. Liika call-to-actionin käyttö on kuitenkin huono asia, sillä kävijä saattaa hämmentyä mistä tulisi painaa ja mihin tiedot kannattaisi laittaa. Selkeät ja ytimekkäät CTA-nappulat toimivat siis parhaiten.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on yksi todella tärkeä osa verkkosivujasi. Miten hakukoneet näkevät verkkosivustosi ja miten ne menestyvät kilpailijoidesi rinnalla. Tavoitteena olisi, että esimerkiksi siivouspalvelua myydessäsi hakijoille tulee mahdollisimman ylös hakukoneissa sinun yrityksesi heidän hakiessaan siivouspalvelua, jolloin myös useampi potentiaalinen asiakas käy sivustollasi ja lopulta ryhtyy mahdollisesti myös asiakkaaksesi. Hakukoneoptimoinnilla onkin erittäin suuri merkitys sivustosi menestyksen suhteen ja on tärkeää pyrkiä sijoittumaan kärkitulosten joukkoon esimerkiksi Googlessa, jotta yrityksesi löytyisi mahdollisimman helposti. Vaikka sivustosi näyttäisi ulkoisesti olevan erinomainen, ei hakukoneoptimointi silti välttämättä ole kunnossa. Pidä siis huoli, että teet verkkosivuistasi hakukoneystävälliset heti alusta alkaen.

Yhteydenotto

Tee yhteydenotto helpoksi. Päätavoite verkkosivuilla on usein kannustaa potentiaalista asiakasta ottamaan sinuun yhteyttä. Pidä siis huoli, että yhteystietosi ovat selkeästi näkyvillä esimerkiksi jokaisen sivun alabannerissa. Lisäksi on hyvä olla oma sivu yhteystiedoille, jotta ne löytyvät mahdollisimman helposti. Esillä tulisi olla vähintään yleinen sähköposti ja puhelinnumero, jotka olisivat koko ajan aktiivisesti käytössä. Hyvän tavan mukaan esimerkiksi sähköpostiin olisi tärkeää vastata noin 24 tunnin sisällä ja yrityksen puhelimesta ei koskaan saisi olla virta loppu, jos asiakas yrityksen aukioloaikoina puhelimeen sattuisi soittamaan. Myös osoite on hyvä olla näkyvissä, jos yritykselläsi on yksi tai useampi toimipaikka. Sähköpostiosoitteesta on myös tehty tutkimusta, ja erityisesti osoitemuotoa info@esimerkkiyritys.fi käytetään suhteellisen usein. On kuitenkin todistettu, ettei tämä muoto ole kovinkaan hyvä tai tehokas ja kannattaisi suosia esimerkiksi muotoa contact@esimerkkiyritys.fi.

Navigoiminen ja selkeys

Tee sivustostasi mahdollisimman helppokäyttöinen ja pidä sivulla navigoiminen mahdollisimman yksinkertaisena. Epäselvä ja sekava sivusto heikentää kävijän kokemusta sivustolla. Lisäksi navigoinnin helppous on äärimmäisen tärkeää konversion, myynnin, sekä poistumisprosenttien kannalta. Kävijä saattaa turhautua ja jopa poistua sivuilta kilpailijoidesi sivuille, jos niiden käyttäminen on vaikeaa. Tee selkeät sivut, joista tieto löytyy helposti. Jaa asiantuntijuuttasi avoimesti, mutta älä tee sitä kuitenkaan epäselkeällä tai liiallisella tavalla, esimerkiksi useilla kymmenillä eri sivuilla verkkosivustoillasi. Tee selkeästi ilmi mitä tarjoat, mutta säästä liiallinen informaatio yhteydenottovaiheeseen. Jäsentele informaatio selkeisiin ja tiiviisiin kokonaisuuksiin, joilta tulee jo hetkessä selväksi, mitä tarjotaan ja miten. Usein kävijät selaavat sivustoja nopeasti ja koko tekstiä lukematta, joten selkeät kokonaisuudet tiiviillä tiedolla auttavat heitä ymmärtämään kokonaisuuden paremmin.

Sosiaalinen media

Muista sosiaalisen median kanavasi. Ne kannattaa merkitä selkeästi esimerkiksi verkkosivujen alabanneriin, jotta ne ovat helposti löydettävissä. Muista myös, että kaikkien teiden tulisi johtaa aina verkkosivuillesi. Jos merkitset sosiaalisen median kanavasi yrityksesi verkkosivuille, muista myös sosiaalisen median julkaisuissa mainita verkkosivusi, jotta kaikki tiet todella johtaisivat verkkosivuillesi. Jokaisessa kanavassa ei tarvitse olla läsnä, mutta esimerkiksi Facebook, Instagram ja LinkedIn ovat luultavasti suosittuja kanavia myös kävijöidesi keskuudessa. Sosiaalisen median kautta annat asiakkaillesi reaaliajassa tietoa mitä yrityksessäsi tapahtuu ja teet asiakkaidesi kanssa kommunikoinnin kynnyksestä matalamman.

Optimoi myös mobiililaitteille

Nykyisin yhä useampi meistä selaa verkkosivuja eri laitteilla, kuten puhelimella tai tabletilla tietokoneen sijaan. Muita laitteita käytetään jopa niin paljon, että tietokoneella sivustokävijöiden määrä jää kakkoseksi mobiililaitteille. Siksi on äärimmäisen tärkeää optimoida verkkosivusi myös mobiililaitteille sopiviksi, jotta käyttäjäkokemus olisi aina yhtä hyvä laitteesta riippumatta. Verkkosivusi ei siis saisi näyttää sekavalta ja oudon malliselta mobiililaitteella, vaikka se tietokoneen ruudulla näyttäisi täysin normaalilta.

Analytiikka

Kaikkien vaiheiden ollessa valmiita on aika julkaista verkkosivusi. Verkkosivujen luonti ei kuitenkaan lopu julkaisuun, vaan esimerkiksi analytiikan seuraaminen on äärimmäisen tärkeää. Analytiikan avulla saadaan paljon enemmän irti sivuistasi niitä mitatessa. Analytiikasta nähdään esimerkiksi se, mikä toimii ja mikä ei. Analytiikan kautta saadaan myös tietoa verkkosivujen kävijöistä, jos he ovat hyväksyneet evästeet, kuten heidän vierailuaikansa sivustolla. Nämä tiedot ovat erityisen tärkeitä esimerkiksi markkinoijille, jotta he saavat lisää tietoa potentiaalisista asiakkaistaan ja voivat kohdentaa markkinointiaan oikein, sekä potentiaalisia asiakkaita kiinnostavalla tavalla.

Päivittäminen

Päivitys on myös erityisen tärkeää, jotta verkkosivut pysyisivät ajan tasalla. Yhteystietojen, tuotetietojen, hintojen, sekä muiden vastaavien tulisi aina olla päivitettyinä ja oikeita. Vanha puhelinnumero, johon soittamalla kuuluu ”tämä numero ei ole käytössä” viestii varmasti kävijälle väärää tietoa yrityksesi toiminnasta. Kävijä saattaa luulla jopa koko liiketoimintasi loppuneen. Tätä emme tietenkään halua. Päivitetty sivusto pitää kävijät aktiivisina myös sivuillasi. Erityisesti uudet blogitekstit toimivat hyvinä päivityksinä ja tietona kävijälle siitä, että olet aktiivinen ja sivusi ovat päivitetyt sekä käytössä. Blogitekstit luovatkin lisäarvoa kävijälle. Blogia ei tarvitse päivittää joka viikko, mutta esimerkiksi kerran kuukaudessa asiantuntijatekstin kautta, saat varmasti kerättyä lisäarvoa kävijöillesi.

Näillä ohjeilla pääset varmasti hyvin käsiksi verkkosivujen tekemiseen. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta pienellä vaivalla luot itsellesi upeat verkkosivut tärkeimmillä elementeillä. Jos sivujen tekeminen tuntuu silti liian vaikealta ja aikaa vievältä, voit ottaa yhteyttä meihin. Me toteutamme verkkosivusi maailman helpoimmalla projektilla ammattilaisten kanssa.

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram