Näin luot täydellisen laskeutumissivun

Mikä on laskeutumissivu, miten sellainen luodaan ja miten se eroaa etusivusta? Me kerromme sinulle tähän kaikkeen vastauksen ja lisäksi sen, miten luot itse täydellisen laskeutumissivun jo valmiiksi täydellisille verkkosivuillesi. Jos haluat ensin lukea miten teet verkkosivuistasi täydelliset ennen laskeutumissivujen tekemistä, voit lukea blogitekstimme aiheesta täydellisten verkkosivujen luominen. Tekstin löydät täältä.

Valitettavasti osa yrityksistä hyödyntää laskeutumissivuja vain harvoin tai jopa ei ollenkaan. Siksi me kannustamme sinua kokeilemaan laskeutumissivun käyttöä liiketoiminnassasi.

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivu on yksittäinen sivu verkkosivustollasi, jonne kävijä saapuu ensimmäisenä sivuillesi saapuessaan. Se eroaa etusivusta siten, että laskeutumissivulla on aina jokin tavoite, joka pyritään saavuttamaan. Laskeutumissivulle voi ajautua esimerkiksi Google-mainoksen tai sähköpostin kautta. Usein etusivuun panostetaan enemmän, vaikka laskeutumissivu on jopa tärkeämpi myynnin kannalta. Etusivua ei myöskään koskaan saisi käyttää laskeutumissivuna. Siellä on useasti jo melkein liikaa informaatiota, joten yksinkertaisena pidettävä laskeutumissivu ei sovi etusivulle. Laskeutumissivuilla on myös tavoitteita, joita sivulla pyritään saada käyttäjä tekemään. Nämä tavoitteet tulee heti määrittää, jotta tiedetään, millainen sivusta tulisi tehdä. Myös kampanjan pituus vaikuttaa laskeutumissivuun ja sen rakenteeseen. Google yleensä ohjaakin hakua tekevän henkilön yrityksen verkkosivuille, jolloin jokaisen sivun mille kävijä ”laskeutuu” tulisi olla sellaisia, että niistä haluttu markkinointitavoite saavutettaisiin.

Miten rakennat täydellisen laskeutumissivun?

Mieti ensin tavoite. Laskeutumissivuille kannattaa asettaa yksi selkeä tavoite, eikä monia sekalaisia tavoitteita. Mikä on se asia, mitä asiakkaan halutaan tekevän? Näitä tavoitteita voivat olla esimerkiksi jäseneksi liittyminen tai uutiskirjeen tilaaminen. Lisäksi kannattaa hieman tutkia kohderyhmääsi ja sitä, mihin tavoitteeseen he olisivat valmiita konvertoitumaan eli suorittamaan tietyn toiminnon. Kohderyhmän tutkiminen on tärkeää myös siksi, koska erilaisia ihmisiä kiinnostavat erilaiset aiheet. Kaikkia ihmisiä ei siis kannata ohjata samalle laskeutumissivulle, vaan laskeutumissivuja voi olla jopa useita.

Kiinnitä huomiota hakukoneoptimointiin. Jotta sivusi huomattaisiin mahdollisimman hyvin, niin kuin laskeutumissivun tavoitteena usein onkin, kiinnitä erityistä huomiota hakukoneoptimointiin. Onhan kaikki laskeutumissivuilla oikein ja latautuvathan sivut nopeasti, etteivät kävijät kyllästyisi odotteluun. Hakukoneoptimoinnilla saat myös sivusi paremmin esille. Muista siis optimoida laskeutumissivusi hakukoneita varten.

Tee call-to-actionista selkeää. Se voi olla esimerkiksi lomake, josta kävijä näkee heti, mihin on sitoutumassa. Lomake kannattaa pitää suhteellisen tiiviinä, sillä asiakas saattaa kokea pitkän lomakkeen liian työlääksi täyttää. Muista, että linkkejä ja CTA:ta voi olla myös liikaa, jolloin kävijä hämmentyy siitä, mikä toiminto hänen tulisi tehdä. Kävijä saattaa myös turhautua ja poistua sivulta, jos laskeutumissivu on epäselvä tai täynnä turhaa jaarittelua.

Pidä sivu selkeänä ja houkuttelevana. Hyödynnä lyhyitä, suoria ja selkeitä lauseita, jotka houkuttelevat asiakasta tekemään halutun toiminnon. Lisäksi selkeä otsikko auttaa kävijää ymmärtämään laskeutumissivuasi paremmin, jolloin kävijälle tulee asiasi heti esiin selkeästi. Jos laskeutumissivullasi on tekstikappale tai kappaleita, nekin kannattaa pitää lyhyinä ja ytimekkäinä. Pidä myös yhteydenotto ja yrityksen tiedot selkeästi esillä, jotta kävijä tietää mistä yrityksestä on kyse.

Tarjoukseen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Aina tarjouksen asettaminen ei ole markkinointikampanjassa mahdollista, mutta sen ollessa mahdollista, saattaa tarjous lisätä kävijöiden konvertoitumista. Tarjouksen tulisi olla houkutteleva, jotta saat asiakkaasi mahdollisimman hyvin sitoutettua yritykseesi.

Hyödynnä houkuttelevia kuvia ja videoita. Mitä selkeämmät ja houkuttelevammat kuvat sekä videot ovat, sitä enemmän asiakas kiinnittää niihin huomiota ja näin sivu myös konvertoi paremmin. Kuvien tulisi olla linjassa yrityksen brändin kanssa, jotta lähetät toiminnastasi ammattimaista ja yhtenäistä kuvaa.

Laskeutumissivulla voit hyödyntää myös asiakaspalautetta ja referenssejä. Potentiaaliset asiakkaat perustavat usein ostopäätöksensä muiden asiakkaiden kokemuksiin yrityksesi kanssa. He sitoutuvat helpommin myös sinun yritykseesi, jos lisäät laskeutumissivullesi referenssejä.

Lopuksi muista aina mitata ja analysoida sivun menestys, jotta voit kehittää toimintaasi. Ilman mittausta et voi tietää esimerkiksi sitä, mikä juuri sinun kohderyhmääsi kiinnostaa ja mikä ei. Ongelmakohdat tulevat myös hyvin esiin analytiikkaa seuratessasi ja niiden korjaaminen on analytiikan ansiosta helppoa.

Näillä ohjeilla pääset hyvin alkuun laskeutumissivun tekemisessä. Jos sen tekeminen tuntuu kuitenkin vaikealta, ota meihin rohkeasti yhteyttä, sillä me autamme sinua mielellämme!

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram