Analytiikan merkitys markkinoinnissa

Tunnet olevasi hyvä markkinoija nyt, mutta mitä tapahtuu jatkossa, jos et kehitä toimintaasi? Markkinoinnin muutokset eivät lopu koskaan ja kohderyhmäsi käyttäytyminen muuttuu nykypäivänä hyvin nopeasti. Muuttuvassa maailmassa analytiikan seuraaminen on äärimmäisen tärkeää, mutta miksi? Me kerromme sinulle vastauksen.

Mitä on markkinoinnin analysointi?

Jokaisen yrityksen markkinointitavoitteet ovat luultavasti suhteellisen samanlaisia. Tavoitteena on lisätä myyntiä, lisätä tietoisuutta yrityksestäsi ja toimia alalla kilpailijoihin nähden erottuvasti. Ilman markkinoinnin analysointia et voi tietää, mitä sinun tulisi tehdä, jotta yrityksesi markkinointi toimisi paremmin. Markkinoinnin analysointi on prosessi, jossa seuraat sekä analysoit markkinoinnistasi saatuja tietoja, joiden pohjalta näet, miten markkinointisi on menestynyt tavoitteisiisi nähtynä. Markkinoinnin analysoinnin tehtävä on luoda tehokkaampia keinoja siihen, jotta tietäisit miten markkinointistrategiaasi tulisi muokata ja suunnata. Voit esimerkiksi seurata, miten verkkosivusi tai markkinointikampanjasi menestyy. Dataa jää kaikesta digimarkkinoinnista ja sitä tulisi osata seurata, jotta tiedettäisiin, mikä toimii ja mikä ei. Analytiikasta nähdään esimerkiksi se, jos pitkä blogiteksti on pärjännyt lyhyttä tekstiä paremmin. Analytiikan pohjalta voidaan alkaa miettimään, miksi näin on. Digitaalista markkinointia pystytään myös mittaamaan ja datan ymmärtäminen auttaakin sinua menestymään liiketoiminnassasi.

Markkinoinnin analysoimisen voi jakaa karkeasti kolmeen ryhmään. Raportointiin menneestä, nykyajan analysointiin ja tulevaisuuden ennustamiseen/siihen vaikuttamiseen. Raportointi menneestä koskee niitä markkinoinnin asioita, jotka on jo suoritettu. Näitä voivat olla esimerkiksi aikaisemmat kampanjat. Mitkä elementit ovat niissä toimineet ja mitkä eivät ole saaneet niin paljon näkyvyyttä, kuin olisi haluttu. Tuloksia siis arvioidaan, punnitaan ja kampanjoille mietitään vaihtoehtoisia ratkaisuja. Menneen raportointia onkin tärkeää seurata, sillä jatkuvasti samanlaisia markkinoinnin keinoja käyttäessäsi, et voi myöskään kasvaa ja kehittyä.

Nykyhetken analysointiin kuuluu tämänhetkisen tilanteen tarkkaileminen. Sen avulla voit vastata esimerkiksi kysymyksiin: Millainen kuva brändistämme välittyy ja missä kanavissa kohderyhmämme on aktiivinen? Nykyhetki kertoo reaaliaikaista tietoa myös siitä, miten yrityksesi nähdään sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden silmissä.

Tulevaisuuden ennustaminen ja siihen vaikuttaminen ovat myös analysoinnin ansiosta mahdollisia. Markkinointianalytiikka voi antaa sinulle ennusteita tulevalle, käyttäen hyödyksi olemassa olevaa dataa. Näin tulevaisuuden toiminnan arviointi ei ole täysin hakuammuntaa, vaan realistista ennustusta siitä, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan.

Kaikki irti markkinoinnista analysoinnin avulla

Markkinointianalytiikkaa on sekä verkkoanalytiikka että digitaalinen analytiikka. Verkkoanalytiikka viittaa pelkästään verkkotietoihin, kuten verkkosivustoon. Digitaalinen analytiikka taas kattaa kaiken tiedon useista eri interaktiivisista kanavista, niin verkkosivuista kuin myös sosiaalisista verkostoista, sekä muista tiedoista. Markkinointianalytiikka taas yleisenä käsitteenä kattaa kaikki markkinointiin liittyvät tiedot.

Ei siis riitä, että suurin piirtein tietää mitä analytiikka on. Sinun täytyy pyrkiä saavuttamaan tietoisuus siitä, miten analytiikkaa luetaan ja miten siihen voi vaikuttaa. Pahimmassa tapauksessa analytiikkaa ei seurata olleenkaan. Silloin luultavasti yritys ei ymmärrä kasvumahdollisuuksiaan. Ilman tietoa onnistumisista ja epäonnistumisista, kasvu on lähes mahdotonta. Aloita analytiikan pohjalta tehtävät korjaukset siitä, missä on menestytty huonoiten tai missä on eniten puutteita.

Markkinointianalytiikka voi olla sinulle myös täysin tarpeetonta, ellet hyödynnä saamiasi tietoja ja pyri kehittämään toimintaasi jatkuvasti. Ilman analyysejä et tiedä ollenkaan asioista, mitä pystyttäisiin kehittämään. Analytiikan avulla voidaan suunnitella esimerkiksi kysyntää ja hintoja. Markkinointianalytiikan avulla voidaan myös saavuttaa paremman sijoitetun pääoman tuottoprosentti, kun tiedetään esimerkiksi se, mikä kasvattaa myyntiä ja bränditietoisuutta. Analysoinnin avulla voidaan myös personoida markkinointi kohdistuen tiettyyn potentiaaliseen asiakkaaseen, joka vahvistaa hänen sitoutumistaan yritykseen, koska kokee saavansa räätälöinnistä lisäarvoa. Voit myös analytiikan kautta tarkkailla kilpailijoitasi, joka on huomattava etu menestyksesi kannalta.

Millä analysoin markkinointiani?

Markkinoinnin analysointiin on tehty erilaisia analysointiin tarkoitettuja työkaluja, mutta tietoja voi saada muualtakin. Yrityksesi asiakkailta saat suoraa tietoa siitä, miten he ajattelevat, tuntevat ja käyttäytyvät. Tietoa asiakkaista voit kerätä esimerkiksi kyselyiden kautta. Myös manuaalisesti tietojen kerääminen on mahdollista. Voit laittaa saamiasi tuloksia esimerkiksi Microsoft Exceliin ja luoda tietojen pohjalta erilaisia kaavioita, joilla tulkitset yrityksesi menestystä eri osa-alueilla.

Hyvistä analysointityökaluista mainitsen sinulle nyt yhden, Google Analyticsin. Se on yksi maailman suosituimmista markkinoinnin analysointityökaluista. Siinä on käytetty jopa tekoälyä, joka vastaa haluamiisi kysymyksiin. Analytiikan seuraaminen on Google Analyticsin avulla ilmaista, joten vähintään sen ottaminen liiketoimintasi rinnalle on erittäin suositeltavaa.

Sinun kannattaa hyödyntää myös erilaisia mittareita analyyseissäsi. Niistä voidaan katsoa tietoja esimerkiksi näiltä hyödyllisiltä osa-alueilta: verkkosivuston tiedot, SEO-mittarit, sosiaalisen median mittarit, sähköpostimarkkinoinnin mittarit ja liiketoimintamittarit. Hyödyllisiä mittareita on useita erilaisia, joista tässä niistä on mainittuna vain murto-osa. Erilaisista analyyseistä voidaan tehdä tutkimuksia ja johtopäätöksiä, miksi esimerkiksi potentiaalinen asiakas oli sivuilla alle minuutin. Onko mahdollisesti sivussa jotain vikaa? Ilman seurantaa et saisi tietää sivuilla oloaikaa ollenkaan, joten jälleen analytiikan merkitys korostuu. Ole kuitenkin tarkkana, että seuraat sinulle oleellisia mittareita, etkä tuhlaa aikaasi turhaan mietiskelyyn liiketoiminnallesi epäolennaisten mittarien osalta.

Tietoja potentiaalisten asiakkaittesi käytöksestä voit saada myös maksetun digimainonnan kautta. Esimerkiksi Instagram näyttää sinulle suhteellisen tarkat tiedot siitä, miten mainos on pärjännyt ja onko sen kautta saatu esimerkiksi liikettä verkkosivuillesi.

Seurantapikseleiden käyttö on myös tärkeää. Ne ovat verkkosivuille asennettuja koodeja, jotka mahdollistavat kävijöiden toiminnan seuraamisen. Eri mainostyökaluilla on omat pikselinsä. Näistä Suomessa yksiä yleisimmin käytettyjä ovat esimerkiksi Facebook-pixel sekä LinkedIn-pixel. Seurantapikseleillä voit seurata esimerkiksi Facebookista tulevia käyttäjiä verkkosivuillasi, jos pixel on käytössäsi.

Valitettavasti GDPR on rajoittanut viime vuosina paljon analytiikan seurantaa, koska henkilötietoja, sekä niiden käsittelyä on joutunut väärinkäytön kohteeksi. Lisäksi kolmansien osapuolten evästeiden poistumisen myötä yksityisen henkilön seurannasta tulee jopa mahdotonta. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi personointia. Kaikesta huolimatta analytiikkaa on tärkeää seurata ja se antaa edelleen paljon tietoa yrityksesi toiminnasta, mutta ei välttämättä tulevaisuudessa enää niin yksityiskohtaisesti. Lisätietoa tietosuoja-asetuksesta löydät blogitekstistämme GDPR B2B-yrityksissä. Tekstin löydät täältä.

Analysointityökaluja onkin useita erilaisia ja voit valita niistä mieluisimmat yrityksellesi käyttöön. Kun oikeanlainen analytiikan osaaminen on hallussa, tuottaa se sinulle varmasti tuloksia myös tulevaisuudessa. Lisäksi olisi hyvä pitää huolta siitä, ettei analytiikan seuraaminen ole vain yhden ihmisen huolenaihe. Kehittämiseen ja analytiikan ymmärtämiseen olisi hyvä osallistuttaa useampi tiimin jäsen, parhaimmassa tapauksessa jopa koko tiimi, jotta yhteinen ymmärrys analytiikasta, sekä yrityksen toiminnasta olisi kaikille tiedossa.

Jos sinulla on pieniäkin kasvuhaaveita yrityksesi suhteen, pidä huoli analytiikan seuraamisesta. Myös me voimme auttaa sinua ymmärtämään yrityksesi analytiikkaa paremmin. Ole tarvittaessa rohkeasti yhteydessä meihin!

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram