Ilmainen markkinointiviestintäsuunnitelman pohja

 

Markkinointiviestintäsuunnitelma on osa markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelma taas käsittää kaiken yrityksen markkinoinnista ja myynnistä, jolloin markkinointisuunnitelma on kaikkien suunnitelmien äiti ja isä.

Markkinointiviestintäsuunnitelmaa kutsutaan välillä mediasuunnittelmaksi, milloin viestintäsuunnitelmaksi. Markkinointiviestintäsuunnitelmasta on olemassa myös digi- ja someversiot, mutta mainostamisen ja näkyvän markkinoinnin osalta markkinointiviestintäsuunnitelma on kaiken keskus. Sen avulla tiedät mitä tavoittelet, ketä tavoittelet, miten tavoittelet, millä rahalla tavoittelet ja miten kehität viestintääsi entistä paremmaksi.

 

Markkinointiviestintäsuunnitelman palaset:

  1. Yritys- ja kilpailija-analyysi: keitä ovat pahimmat kilpailijasi ja mitkä ovat heidän heikkoutensa ja vahvuutensa – mitkä ovat sinun heikkoudet ja vahvuudet
  2. Kohderyhmä: mikä on kohderyhmäsi, ketä tavoittelet ja mitkä ovat kohderyhmäsi erityispiirteet
  3. Tavoite: mikä on markkinoinnin ja myynnin tavoite
  4. Viestisi suunnittelu: mitä ja miten viestit kohderyhmälle – vieläpä kiinnostavalla tavalla
  5. Budjetti: paljonko voit maksaa yhden asiakkaan hankkimisesta ja mikä on markkinointibudjetti kokonaisuudessaan
  6. Markkinointikanavat: mitä markkinointikanavia käytät, jotta saat viestisi leviämään budjetillasi mahdollisimman hyvin, miten käytät valittuja markkinointikanavia
  7. Markkinoinnin johtaminen: vuosikello, kuukausikello ja viikkokello markkinoinnin toteuttamiseen
  8. Analysointi: mitä asioita seuraat markkinoinnissa ja mitkä ovat seuraavat askeleet, kun nykyinen tavoite ollaan saavutettu

 

Näillä tiedoilla pääset varmasti selkeyttämään ideoitasi markkinointiviestinnän ja mainonnan suhteen. Jos haluat tietää lisää kokonaisesta markkinointisuunnitelmasta, voit lukea sen täältä.

Jos taas sinua kiinnostavat erilaiset markkinointikanavat ja miten niitä käytetään, voit lukea lisää täältä.

Kun taas markkinointibudjetin suunnittelu kiinnostaa, hyppää tänne ja lue lisää!

 

Jos kaipaat apua markkinointiviestintäsuunnitelman kanssa, ota yhteyttä ja varataan sinulle ilmainen aika markkinointikartoitukseen, jossa katsotaan hommat sinulle kuntoon. Ota yhteyttä!