Tästä ilmainen markkinointisuunnitelman pohja!

 

Lyhyestä virsi kaunis: tehokasta markkinointia on vaikea tehdä ilman toimivaa suunnitelmaa. Markkinointisuunnitelman avulla tiedät mitä teet, milloin teet ja miksi teet. Sen avulla jäsennät myös omat ajatuksesi selkeästi yhteen kansioon.

Markkinointisuunnitelman teko ei ole hippeilyä vaan se on osa liiketoimintasuunnitelmaa, jota käytetään esim. rahoitusta hankkiessa. Ilman liiketoimintasuunnitelmaa – ja sen sisällä olevaa markkinointisuunnitelmaa – ei pankista tai Finnveralta rahaa heru.

 

Mistä markkinointisuunnitelma koostuu?

Markkinointisuunnitelma on siis erilaisten pienempien markkinointisuunnitelmien äiti ja isä. Sen avulla oikeasti mietitään lähes kaikki asiat mitkä tuotteen tai palvelun myyntiin liittyy. Monet käsittävät, että markkinointisuunnitelma on vain otos markkinointiviestinnän, kansankielellä mainostamisen, suunnittelemisesta mutta ei. Tässä mietitään koko paketti auki. Ja hyvä niin.

 

Markkinointisuunnitelma koostuu seuraavista seikoista:

  1. Yrityksen perustiedot – mikä on yrityksesi
  2. Ympäristö – miten ympäristö, ihmiset, yhteiskunta vaikuttavat alaasi ja sinuun
  3. Kilpailutilanne – miten yrityksesi sijoittuu kilpailussa, mitkä ovat yrityksesi kilpailukeinot ja mitä haasteita kilpailussa on
  4. Tarkempi analyysi yrityksestäsi – mitkä ovat vahvuutesi, heikkoutesi
  5. Tarjoaman esittely – mikä on myytävä tuote/palvelu, sen kustannus, hinnoittelu, kate ja hyöty asiakkaalle
  6. Markkinointistrategia – mikä on kohderyhmäsi, miten erottaudutaan kilpailussa muista ja millä tavalla kilpailu voitetaan: mikä on tavoite?
  7. Markkinointiviestintä – miten viestitään, kenelle viestitään ja missä viestitään
  8. Markkinointibudjetti – mitä ollaan valmiita maksamaan yhdestä asiakkaasta, mikä on yrityksen markkinointibudjetti kokonaisuudessaan ja mihin se käytetään
  9. Aikataulut – päivittäinen, viikottainen, kuukausittainen ja vuosittainen työ ja töiden seuranta

 

Tällaisella markkinointisuunnitelmalla saat ajatuksesi kokoon ja samalla saat myös muille mahdollisille sidosryhmille selkeyden siihen, mitä teet, miten teet ja mitkä ovat tavoitteesi. Ilman suunnitelmaa näiden asioiden selvittäminen rationalisesti voi olla melko haastavaa – varsinkin kuuntelijan toimesta.

 

Jos pelkän markkinointiviestinnän suunnittelminen kiinnostaa, lue aiheesta täältä lisää: https://www.innoclub.fi/ilmainen-markkinointiviestintäsuunnitelman-pohja/

Ja jos markkinointisuunnitelman teko tuntuu puurolta, varaa aikasi ilmaiseen markkinointikartoitukseen, jossa katsotaan asioita kuntoon.