11.3.2021

Näin teet blogitekstejä ja muita sisältöjä tehokkaasti!

Todella yleinen kysymys, joka meille esitetään, on ”mistä aiheista blogitekstejä pitää tehdä?” Toinen erittäin, erittäin yleinen kysymys on, että ”paljonko blogitekstejä pitää tehdä?”

Vastataan näihin edellä oleviin kysymyksiin ja lähdetään katsomaan samalla, että miten sinä voit tehdä sisällöntuotantoa tehokkaasti.

Luo yhdestä sisällöstä monta sisältöä

Jotta sisällöntuotanto on sinulle mahdollisimman kustannustehokasta, tee aina laadukasta sisältöä, jota voit jaotella pienempiin osiin.

Esimerkiksi me teemme niin, että kun luomme blogitekstin, jaottelemme blogitekstin aihealueet omiksi sisällöiksi Instagramiin.

Gary V. eli Gary Vaynerchuk on sisältömarkkinoinnin guru, joka saarnaa siitä, että jokaisen bisnesihmisen tai yrityksen tulisi tuottaa kymmenittäin sisältöjä PÄIVÄSSÄ. Täysin absurdi idea, vai onko sittenkään?

Ei täysin absurdi idea. Toisaalta Gary ei itse sisältöjään tuota, mutta toki Garyn tehtävä on antaa oma substanssiosaamisensa tiiminsä käyttöön.

Otetaan Garyn toiminnasta esimerkki. Gary tekee vuodessa satoja haastatteluja ja esiintymisiä. Garyn tiimi videokuvaa jokaisen haastattelun ja esiintymisen. Haastattelusta tai esiintymisestä kuvattu video ladataan sellaisenaan Youtubeen. Videosta tehdään lyhyempiä klippejä Youtubeen ja muihin sosiaalisen median kanaviin. Tämän lisäksi video puhtaaksikirjoitetaan ja se julkaistaan oman tekstinään Garyn blogiin. Blogitekstistä tehdään lyhyempiä ja tiiviimpiä blogitekstejä, jotka myös julkaistaan blogissa. Kokonaisesta blogista tehdään omanlaiset nostot Facebookiin, Instagramiin, LinkedIniin, Snapiin, Twitteriin – ja sokerina pohjalla, jumalauta, jopa TikTokiin asti.

Garyn tiimi luo jokaiseen somekanavaan omanlaisensa sisällön, joka vastaa kyseisen somekanavan käyttökokemusta. Tällä tavalla Gary pystyy vaikuttamaan yhdellä pääsisällöllä todella moniin eri ihmisiin, koska hän huomioi eri somekanavien erot – TikTokissa hän pyrkii kevyempään sisältöön, kun taas LinkedInissä ja Twitterissä asia on pääsääntöisesti vakavampaa.

Huom.! Gary ei julkaise kaikkea tätä sisältömäärää samasta aiheesta samaan aikaan. Sisältöjä jaetaan eri päiville niin, että niissä on aina oma uutuuden viehätyksensä.

Mutta isossa kuvassa kaikki sisällöt lähtevät liikkeelle yhdestä videosta, jota vain monistetaan hyvin fiksulla ja kustannustehokkaalla tavalla.

Tee sisältö kerralla ja kunnolla

Kun olet tehnyt sisällön kerran, tee se kunnolla. Hyvän sisällön tunnusmerkki on, että se kestää aikaa, vaikka se olisikin ajankohtainen. Jotta blogiteksti saisi ilmasta näkyvyyttä Googlessa, on Googlen toivomus, että vanhoja sisältöjä päivitettäisiin sopivin väliajoin. Esimerkiksi kerran vuodessa olisi ihan hyvä käydä vanhat blogitekstit läpi ja katsoa, että onko blogiteksteissä jotain vanhaa tietoa, joka ei enää pidä paikkaansa tai onko kyseistä blogitekstiä mahdollista esim. jatkaa pidemmäksi kokonaisuudeksi.

Kun vanhoistakin blogiteksteistä pidetään huoli, Googlee kiittää ja palkitsee paremmalla hakukonenäkyvyydellä.

Julkaise vanhoja sisältöjä uudelleen somekanavissa

Kuka kieltää, ettei vanhoja, mutta edelleen relevantteja, blogitekstejä saisi julkaista uudelleen somekanavissa? Kukaan ei kiellä sitä! Jos joku sen kieltää, minä kiellän hänen mielipiteensä henkilökohtaisesti – varsinainen vastaiskujen vastaisku.

Jos iltapäivälehdet saavat julkaista vanhan lehtijutun uudelleen, mikset sinä saisi? Jos sinulla on plakkarissa kymmenittäin hyvin toimineita blogitekstejä, julkaise ne esim. vuoden päästä uudelleen.

Älä tietenkään spämmäile vanhoja sisältöjä somekanaviin, vaan käytä vanhaa blogitekstiä uudelleen kerran vuodessa, kunhan teksti on edelleen relevantti..

Aloita sisältöjen tekeminen asiakkaiden yleisimmistä kysymyksistä

Mitä asiakkaat kysyvät sinulta aina jokaisessa myyntipalaverissa? Mieti kymmenen yleisintä kysymystä ja tee niistä ensimmäiseksi sisällöt.

Jos samat kysymykset toistuvat vuodesta toiseen, on aiheeseen hyvä puuttua, koska samoihin kysymyksiin vastaileminen on sikäli nykymaailmassa ja myyntityössä turhaa, koska asiakasta voidaan opettaa aivan hyvin sisältöjen kautta jo ennen itse myyntipalaveria. Kun asiakas ymmärtää ostettavan tuotteen tai palvelun salat jo ennen itse myyntipalaveria, ei kallista aikaa käytetä itsestään selviin asioihin vaan asiakas osaa kysyä olennaisia kysymyksiä kauppojen teon osalta.

Mistä aiheista blogitekstejä pitää tehdä

Kun tunnet asiakkaasi ostoprosessin, luo jokaiseen ostoprosessin vaiheeseen omat sisältönsä. Näin pystyt olemaan blogitekstiesi kanssa läsnä jokaisessa ostopolun vaiheen kysymyksessä.

Kun vastaat asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin, viittaavat ne yleisesti ostoprosessin päätöksentekovaiheeseen. Muita vaiheita ovat mm. luottamuksen rakentaminen ja huomion nappaaminen. Luottamusta rakentaa luonnollisesti erilaiset referenssitekstit ja -tarinat, huomiota saa yleisesti kevyemmillä aiheilla, jotka kertovat aihepiirin hyödyistä ja eduista.

Sisältöjen tehtävä on olla markkinoinnin työkaluja, jotka toimivat koko myyntiprosessin eduksi. Tämän takia blogitekstit eivät lähtökohtaisesti saa olla mitäänsanomattomia turhakkeita vaan niillä pitää olla ensisijaisesti joku pointti myyntikokonaisuutta ajatellen.

Pidä uusien blogitekstien julkaisutahti tiiviinä

Blogitekstien julkaisutahti on hyvä pitää mahdollisimman tiivinä, koska on täysin normaalia, että jokainen blogiteksti ei voi olla hitti, vaikka tekniseltä toteutukseltaan blogiteksti olisikin priimaa. Jos yritys X julkaisee vuoden aikana 12 blogitekstiä, tekee se yhden blogitekstin kuukaudessa. Jos yritys Y julkaisee joka viikko yhden uuden blogitekstin, blogitekstejä syntyy vuoden aikana 50 kappaletta tai jopa hieman yli.

Mitä veikkaat, kummalla on parempi sauma pärjätä sisältömarkkinoinnissa? Tietenkin Yritys Y:llä on paremmat saumat pärjätä, koska Yritys Y:llä on enemmän siimoja vesillä. Onnistumisen todennäköisyys sisältömarkkinoinnissa kasvaa, mitä enemmän sisältöjä yritykseltä löytyy plakkarista.

Yleisesti olen sanonut, että yrityksen tulisi julkaista vähintään kaksi blogitekstiä kuukaudessa. Se ei ole paljoa vaadittu mutta se vie markkinointityötä todella paljon eteenpäin.

Jos olet täysin uusi tulokas blogitekstien ihmeellisessä maailmassa, ensimmäinen vuosi on sisältömarkkinoinnin rankin vuosi, koska silloin pitää aloittaa nollasta. Kun ensimmäisen vuoden saldo blogitekstien osalta on n. 30 kappaletta, voidaan seuraavana vuotena pienentää tahtia esim. 15 blogitekstiin, koska vanhoja blogitekstejä saa julkaista uudelleen – kunhan ne vain ovat edelleen relevantteja.

Jos et ole vielä lukenut syitä, miksi jokaisen yrityksen pitää tehdä blogitekstejä, käy lukaisemassa! Tekstissä kerrotaan mm., että miten vuonna 2022 digimarkkinointi tulee muuttumaan ja mitä vaikutusta sillä on sisällöntuotantoon.

Jos tulee kysyttävää mieleen, laita ihmeessä viestiä tulemaan!

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Kerro millainen projekti sinulla on suunnitteilla
Lupaamme vastata viestiisi 24 tunnin kuluessa. Akuuteissa kysymyksissä saat meidät nopeiten kiinni soittamalla.




    Digitoimisto Innovators’ Club 

    Y-tunnus: 2808050-8
    Tietosuojaseloste 

    © Digitoimisto Innovators’ Club 2021
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram