Hyvän verkkosivuston checklist

Hyvä verkkosivusto on kaiken myynnin ja markkinoinnin keskipiste.

Miksi näin?

Tämä johtuu siitä, että erityisesti B2B-maailmassa asiakkaan ostokäyttäytyminen on muuttunut:

  1. 45 prosenttia asiakkaan ostoprosessista on pelkästään tiedonhakua ja vain 17 prosenttia myyjien kanssa neuvottelua - yksi myyjä saa aikaa vain 5% koko ostoprosessista
  2. Ostoprosessi on pidentynyt 5 vuodessa jo 22 prosenttia
  3. Ostoprosessi on yrityksissä monimutkaistunut
  4. 77 prosenttia B2B-ostajista piti viimeisintä ostoaan vaikeana

Hyvä verkkosivusto taklaa näitä ongelmia: se antaa tarpeeksi tietoa, se nopeuttaa ja suoraviivaistaa ostoprosessia ja se helpottaa valintaprosessia.

1. Verkkosivun pitää olla kohderyhmän mieleen

Yleinen virhe Suomessa on, että verkkosivusto ei puhuttele oikeaa kohderyhmää - se yrittää puhua nätisti kaikille, mutta samalla se on epärelevantti laskunsa maksavalle asiakkaalle, jota pitäisi ensisijaisesti miellyttää. Verkkosivuston tehtävä on luoda yrityksestä mielenkiintoinen, erottuva ja puoleensavetävä. Näistä syistä johtuen verkkosivuston tulee olla kohderyhmän mieleen.

2. Liian vähän tai aivan liian paljon tekstiä

Suomessa yleistä on, että verkkosivusto sisältää vain sen verran tekstiä, että suurin piirtein voidaan sanoa, että mitä yritys tekee.

Väärin.

Pääsääntöisesti aina pitkä teksti toimii myynnillisesti paremmin kuin lyhyt teksti. Syynä on, että pitkän tekstin avulla voidaan selittää asioita tarkemmin kuin lyhyemmällä tekstillä.

Jokaisella sisältösivulla tulisi olla vähintään 300 sanaa tekstiä, mutta mielellään jopa 500 sanaa. Jos hakukoneoptimointi on yritykselle tärkeä aihepiiri, sitä suuremmalla syyllä tekstiä tulee löytyä sivustolta hyvä määrä. Tämä johtuu siitä, että Google kyttää sivuston sisältömäärää, ja jos sisältömäärä on pieni, tulkitsee Google sivuston olevan sisältököyhä, eli se ei tuota kävijöille tarpeeksi iloa, jolloin sivusto ei Googlessa näy.

Toinen ääripää on, että tekstiä ja eri vaihtoehtoja on liian paljon. Asiat kannattaa pitää sisältötasolla simppelinä, jotta tarvittavat asiat löytyy helposti, mutta samalla tekstiä saa aiheesta olla siten, että asian pystyy selittämään tarpeeksi huolella.

Pyri vastaamaan sivustollasi mahdollisimman kattavasti kaikkiin niihin kysymyksiin, joita uudet asiakkaat myyntipalavereissa esittävät. Hyvä, asiakaslähtöinen sisältö on myynnillisesti äärimmäisen tärkeää.

3. Arvolupaus

Arvolupaus voidaan ajatella yrityksen vahvana sloganina, jonka avulla yritys kertoo yhdessä lauseessa, että a) mitä se tekee ja b) miten se erottuu muista.

Yleinen suomalainen arvolupaus on suurin piirtein tämä: "Olemme asiakaspalveluhenkinen tilitoimisto Kouvolasta". Kiinnostavaa? Ei.

Vaihtoehtoinen arvolupaus: "Et enää ikinä murehdi kanssamme kirjanpitoasi. Me murehdimme siitä puolestasi." Kiinnostavampi? Ainakin hieman.

Eli mieti arvolupauksesi kuntoon. Se toimii hyvänä esittelytekstinä kaikissa myyntimateriaaleissa, ja saa kohderyhmän kiinnostumaan yrityksestäsi.

4. Sivuston pitää toimia kaikilla päätelaitteilla

On älytöntä, jos sivusto ei toimi fiksulla tavalla kaikilla päätelaitteilla. Vaikka B2B-ostajat haarukoivatkin potentiaalisia tarjoajia työaikana, verkkosivustoliikenteestä jopa 80 prosenttia tulee älypuhelinten kautta. Koska meillä on miljoonia erilaisia näyttökokoja, pitää verkkosivuston skaalautua jokaiselle laitteelle ilman ongelmia.

Koon lisäksi kannattaa ottaa huomioon Applen laitteistot +´heidän selaimensa.

Se että sivusto toimii kaikilla laitteilla, on normi - ei bonus.

5. Ohjaus ja CTA:t

Ohjaa asiakas vahvasti sinne, missä on olennaista tietoa päätöksenteon tueksi. Referenssisivu on yksi erittäin tärkeä sivu ostajille mutta sen lisäksi asiakasta on hyvä ohjata kohti yrityksen pääpalvelua, jos sellainen on.

Tärkeää on, että asiakas löytää haluamansa helposti ja että asiakasta ohjataa ostoprosessissa eteenpäin.

CTA-napit (call-to-action) ovat hyvin olennaisessa osassa, kun potentiaalisia asiakkaita halutaan ohjata oikeisiin paikkoihin. Yleisesti voidaan sanoa, että nk. Hero-osiossa pitää olla yksi CTA-nappi mutta maksimissaan kaksi nappia. Jos niitä on enemmän, asiakkaalle tulee helposti vaikeus valita, jolloin hän ei välttämättä paina mitään nappia - ja tämähän meitä harmittaa.

Kokeile erilaisia CTA-nappeja ja käytä niitä fiksusti. Ei liian paljon mutta sopivassa suhteessa, jotta asiakas pääsee asiassaan eteenpäin.

6. Kuvat

Älä käytä kuvapankkikuvia kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Ihmisten silmät ovat jo ehtineet tottua kuvapankkikuviin niin hyvin, että jokainen internetiä päivittäin selaava ihminen osaa tunnistaa, että milloin kyseessä on kuvapankkikuva ja milloin yrityksen omaa kuvatuotantoa.

Voi tuntua siltä, että nyt halkaistaan hiuksia, mutta sitä tämä ei todellakaan ole.

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, ja niin myös tässäkin. Se kertoo myös siitä, että tekeekö yritys töitään pieteetillä vai vähän sinne päin.

Jos kuvia ei ole, palkkaa valokuvaaja ottamaan 30 kuvaa ja niillä pärjäät vuosien ajan. Jos kuvaajaa ei saada paikalle, ei hätää, nykyään verkkosivustoja voi tehdä hyvin ilman kuviakin. Silloin lähdetään kuvittamaan sivustoa muilla tavoin.

7. Yhteystiedot esiin

Jaaha, jaaha. Onko yrityksellä jotain salattavaa, kun yrityksen päättäjiä tai yhteystietoja ei löydy mistään?

Tarviiko tätä edes enempää alleviivata: yhteystiedot esiin.

8. Hakukoneoptimointi - ei liikaa, ei liian vähän

Henkilökohtainen näkemykseni on, että jotkin yritykset miettivät hakukoneoptimointia liikaa. On selvää, että yrityksen kannattaa laittaa perusasiat kuntoon (Otsikkotasot, meta title ja description, sivuston nopeus, sivuston sisällön määrä ja sen laatu jne.), mutta asiaa ei tarvitse hyperventiloida.

Googlen ajatusmaailma on tämä: jos pystyt vastaamaan asiakkaittesi kysymyksiin ja tarpeisiin, Google näyttää sinua hyvillä sijoilla. Jos et, sinua ei löydä Googlesta ollenkaan.

Laita perusasiat kuntoon niin se riittää todella pitkälle.

Loppuun vielä kertauksena koko lista:

  1. Verkkosivuston pitää olla kohderyhmän mieleen ja sen pitää olla kiinnostava!
  2. Tekstiä sopivasti 300-500 sanaa per sivu
  3. Jämäkkä arvolupaus
  4. Sivuston pitää toimia kaikilla laitteilla - myös Applen kamppeilla
  5. Ohjaa asiakasta oikeaan paikkaan
  6. Ei kuvapankkikuvia!
  7. Yhteystiedot esiin
  8. Sopivasti hakukoneoptimointia

Jos kiinnostaa lukea tehokkaasta B2B-markkinoinnista ja myynnistä, blogistamme löydät paljon tähän liittyvää sisältöä.

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram