Googlen uusi hyödyllisen sisällön päivitys

Google julkaisi uuden isomman sisällöntuottajille tarkoitetun päivityksen. Päivitys on niin sanottu ”hyödyllisen sisällön päivitys” ja sen tarkoitus on vahvistaa sitä, että hakukoneita käyttävät ihmiset löytävät enemmän omaperäistä sekä hyödyllistä ihmisten kirjoittamaa sisältöä. Sisällöntuottajan tulisi ehdottomasti ottaa tämä päivitys huomioon, jos hakukoneissa haluaa näkyä myös tulevaisuudessa. Muutos on siis merkittävä muihin päivityksiin verrattuna.

Uusi päivitys ja sen vaikutukset

Googlen algoritmi alkaa nostamaan ylöspäin hakukoneissa sisältöä, josta ihmiset kokevat saavansa eniten hyötyä. Jotta hakukoneiden sijoituksissa edelleen jatkossa pärjäisi, tulee sisältöä luoda Googlen mukaan nimenomaan ihmisille, eikä hakukoneille. Google kuitenkin mainitsee, ettei hakukoneiden hyviä käytänteitä tule silti unohtaa, vaikka sisältö suunnattaisiinkin jatkossa vahvemmin ihmisille.

Päivityksen myötä Google mainitsee, ettei se kuitenkaan missään nimessä vastusta hakukoneoptimointia. Syy muutokselle on yksinkertaisesti vain se, että pelkästään hakukoneita varten luotu sisältö menestyy tällä hetkellä hyvin, vaikka ihmiset eivät siitä juurikaan saisi itselleen hyötyä tai eivät kokisi sisältöä merkityksellisenä. Nyt siis halutaan, että hakukoneet aidosti tarjoavat niiden käyttäjille merkityksellistä tietoa sekä arvoa.

Google listasi muutamia kysymyksiä, joiden pohjalta omaa sisältöä voi itse arvioida kysymysten avulla siitä näkökulmasta, onko se tehty ihmisille vai hakukoneille. Tämä lista kannattaa yrityksissä käydä läpi, jotta omaa sisältöä olisi helpompi tarkastella realistisesti ja nähdä, miten Google suurin piirtein tulee sisältöjä arvioimaan jatkossa. Kysymykset sisällön arvioimiseen löydät täältä. 

Miten päivitys toimii käytännössä?

Päivitys sisältää koko sivuston kattavan signaalin, joka havaitsee esimerkiksi automaattisesti sisällön, jolla ei ole juurikaan arvoa tai joka ei ole hyödyllistä hakua tekeville henkilöille. Sivustot, joilla on paljon hyödytöntä sisältöä, eivät menesty hakukoneiden sijoituksissa jatkossa yhtä hyvin kuin aiemmin. Paikkoja annetaan juuri sellaisille, joilla sisältö antaa enemmän lukijoilleen ja joiden sisältö on merkityksellistä. 

On hyvä kuitenkin muistaa, että hyödyttömän sisällön poistaminen voi parantaa hakukonesijoituksia, koska signaali toimii reaaliajassa ja jatkuvasti. Jos sivustoilla on sisältöä, joka ei ole niin hyödyllistä, mutta se poistetaan ja on ollut poistettuna muutaman kuukauden, antaa Google jälleen parempia sijoituksia. Google siis jatkuvasti arvioi signaalin avulla sivuston sisällön tilaa ja huomaa nopeasti tapahtuneet muutokset.

Luokitteluprosessi on kokonaan automatisoitu koneoppimisen avulla, eikä se toimi manuaalisesti. Se on siis täysin uudenlainen signaali, mutta kuitenkin vain yksi kaikista Googlen signaaleista sisällön luokittelua varten. Uuden sivustosignaalin voimasta ja sen vaikutuksista ei vielä olla tietoisia, mutta sen uskotaan vaikuttavan vahvasti sivustojen sijoituksiin hakukoneissa.

Päivitys tulee voimaan heti tällä viikolla. Kun päivitys julkaistaan kokonaan, Google aikoo julkaista siitä vielä erikseen tiedotuksen tyylisen tekstin, jossa se kertoo päivityksestä lisätietoja. Tähän voi mennä kuitenkin jopa muutama viikko, ennen kuin teksti tulee lopullisesti kaikkien luettavaksi.

Miten nyt tulisi toimia?

Miten sisällöntuottajan tulisi sitten tämä muutos huomioida?

Google haluaa, että jatkossa blogitekstin pääpointti tulisi esiin mahdollisimman pian tekstin alussa ja blogitekstejä tiivistettäisiin. Pidempään blogitekstiin kannattaa tehdä yhteenvedon tyyppinen aloitus, jonka jälkeen asiaa käydään tarkemmin läpi. Asian ytimen tulee siis näkyä heti tekstin alussa. 

Googlen näkökulmasta tekstien ei tarvitse välttämättä olla pitkiä, mutta pituudella saadaan asiaa käytyä syvällisemmin läpi, joka taas voi tuoda lukijalle haluttua arvoa. Google painottaa myös sitä, että jatkossa se arvostaa sisältöä, jossa kirjoitettavasta aiheesta aidosti tiedetään paljon ja asiantuntijuus on näkyvissä. 

Jos sisältösi on nyt luotu lähinnä hakukoneita varten, älä huolestu. Hakukonesijoituksesi luultavasti alkavat alkuun laskea, mutta asioihin voi omalla toiminnalla vaikuttaa. On hyvä myös huomata, että signaali vaikuttaa koko sivustosi sisältöön eli sivustosi kaikkiin sivuihin, ei pelkästään esimerkiksi blogiin. On siis aika alkaa luomaan asiakkaille suunnattua ja arvoa tuottavaa sisältöä!

On kuitenkin myös poikkeuksia. Vaikka sisältösi olisi arvioitu huonoksi ja vain vähän arvoa tuottavaksi, saattaa se pärjätä silti hakukoneissa, jos ihmiset kokevat sen signaalia lukuun ottamatta muuten hyödylliseksi ja sisältö on kysyttyä. 

Päivitys vaikuttaa maailmanlaajuisesti, mutta aluksi vain englanninkielisiin hakuihin. Muille kielille toiminto tulee tulevaisuudessa, joten muutoksia kannattaa alkaa tekemään tulevien sisältöjen suhteen jo nyt. Älä kuitenkaan vielä poista sisältöjä, joiden epäilet olevan heikompia tai enemmän hakukoneille suunnattuja. 

Ajan kanssa vasta nähdään, miten Google oikeasti luokittelee eron hyödyllisen ja hyödyttömän sisällön välillä. Suurin osa meistä varmasti ajattelee tälläkin hetkellä, että oma sisältö on jo tehty asiakkaita varten, vaikka näin ei välttämättä oikeasti Googlen mielestä olisikaan. On siis hyvä aluksi seurata, miten päivitys lähtee etenemään, ettei vahingossa poista sisältöjä, joita Google olisikin arvostanut.

#dotherightmarketing

EEMIL MIKKOLA
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi
LUE MYÖS:
Digitoimisto Innovators’ Club 

Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste 

© Digitoimisto Innovators’ Club 2021
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram