Anna meidän auttaa!
Vastaamme viestiisi 24 tunnin kuluessa.




    Demand Generation = Kysynnän luominen

    Mietipä miltä tuntuisi, jos yrityksesi olisi aina se ensimmäinen vaihtoehto […]

    Lue lisää

    Verkkosivuston sisältötekstit

    Jokaisella täydellisellä verkkosivulla on tarkasti mietitty, mitä sivuille on kirjoitettu ja miten asiat on tuotu ilmi. Etkö tunne olevasi oman elämäsi Shakespeare? Keräsimme sinulle vinkkejä siihen, millaista sisältöä verkkosivuille kannattaisi kirjoittaa ja miten pääset kirjoittamisessa alkuun.

    Miten sisältöä sitten kirjoitetaan?

    Yksi tärkeimmistä peruspilareista verkkosivujen tekstisisällöissä on se, että muistaa sivun käyttötarkoituksen. Tee tekstissä selkeästi ilmi mikä on verkkosivustosi tarkoitus ja mitä yrityksesi tarjoaa asiakkailleen. Yleisesti se, mikä tavoite on tarkoitus pyrkiä saavuttamaan. Tavoite voi olla esimerkiksi tavoittaa uusia asiakkaita, myydä tuotetta/palvelua tai opettaa kävijälle jotain uutta. Vaikka myyminen olisikin sivusi tärkein tavoite, älä siltikään tee tekstiä pelkän myymisen valossa. Kävijä saattaa kokea tässä tilanteessa toimintasi tyrkyttäväksi, vaikka tarkoituksena olisi aina pyrkiä auttamaan asiakastasi. Tärkeimmät kohdat toiminnastasi tulisi tulla esiin kävijälle muutamassa sekunnissa vilkaisulla siten, ettei kävijän tarvitse edes lukea koko tekstiä läpi. Sinulla on vain yksi mahdollisuus vakuuttaa kävijä lukemaan verkkosivujasi. Googlesta löytyy samantyylisiä artikkeleita ja blogitekstejä nykyisin useita, joten mieti, miksi lukija haluaa perehtyä juuri sinun tekemään tekstiisi. Pidä teksti selkeänä, ytimekkäänä ja hyödynnä lyhyitä lauseita. Ennen kirjoittamista sinun kannattaa myös suunnitella tekstisi etukäteen, sillä hyvin suunniteltu on jo puoleksi tehty.

    Muista huomioida kielioppi ja hyödyntää myös pää- ja väliotsikoita. Otsikoiden tulisi olla niin kiinnostavia, ettei kävijä voi vastustaa tekstin lukemista. Listoja voi myös hyödyntää, sillä ne nähdään yleensä helpompana ja nopeampana lukea kuin pitkä yhtenäinen teksti. Älä käytä listoja kuitenkaan joka kohdassa. Niiden käyttäminen on hyödyllistä silloin, kun se on loogista. Erikoinen tekstirakenne, sekä liian pitkät ja monimutkaiset lauseet nähdään usein hankalasti luettavina. Sinun kannattaa hyödyntää myös aktiivista kirjoitustyyliä ja lisäksi puhua kävijöille kuin puhuisit ystävillesi. Tämä tyyli lähentää sinua lukijaan. Oikeinkirjoitettu teksti lisää kävijässä myös luottamusta. Luottamuksen saavuttaminen on tärkeää, sillä nykyisin internet on täynnä erilaisia huijauksia ja väärää tietoa.

    Muista kohderyhmäsi aina kun kirjoitat verkkosivuillesi. Miten he näkevät yrityksesi ja millaista sisältöä heitä kiinnostaa lukea. Kohderyhmä on tärkeää määrittää ennen sisällönkirjoittamista, jos sitä ei ole vielä etukäteen tehty, jotta tiedetään, kenelle sisältö on suunnattu. Tarjoa kävijöille informatiivista, mutta mielenkiintoista sisältöä. Mieti, miten saisit kohderyhmäsi koukuttumaan tekstiisi jo ensimmäisillä lauseilla. Vähennä myös ammattikieltä, jos tekstiä ei ole suunnattu sitä ymmärtäville. Vaikka tekstin on hyvä olla selkeää ja yksinkertaista, älä kuitenkaan kohtele lukijaasi tyhmänä tai aliarvioi hänen kykyään ymmärtää tekstiäsi. Voit myös puhutella lukijaa sanalla ”sinä”, jolloin hän samaistuu tekstiin paremmin ja kokee tulevansa puhutelluksi.

    Pidä kirjoittaessasi mielessä myös yrityksesi brändi. Mieti etukäteen millaista kuvaa haluat toiminnastasi antaa. Onko kirjoituksesi asiantuntevia ja päteviä vai huumoripohjaisia. Miten haluat lähestyä kävijää ja millaisen kokemuksen haluat hänelle antaa. Jokainen erilainen viestintätyyli ei sovi jokaiselle yritykselle, vaan olisi hyvä miettiä tarkasti, mikä on se tyyli, millä halutaan viestiä.

    Tutki myös kilpailijoitasi. Mieti, mikä heidän sivuillaan on kirjoitettu hyvin ja mitä olisi voinut tehdä paremmin. Voit ottaa esimerkiksi pieniä ideoita kilpailijoidesi tekstityyleistä. Älä kuitenkaan missään nimessä kopio sisältöjä, sillä siitä ei seuraa sinulle mitään hyvään. Voit lisätä myös esimerkiksi kuvia tekstisi rinnalle, jolloin teksti herää paremmin eloon. Esimerkiksi tähän voit ottaa mallia kilpailijoiltasi ja miten he ovat yhdistäneet kuvia teksteihinsä. Älä koskaan myöskään valehtele kävijöillesi. Puhu aina totta, jotta et horjuttaisi luottamustasi kävijöihin.

    Jätä lukija aina haluamaan lisää. Tee tekstistä niin houkuttelevaa, että kävijät eivät voi vastustaa sitä. Esimerkiksi tekstikoukun lisääminen heti tekstin alkuun kertomalla heti pääasia johdannossa, saat yleensä lukijan helpommin paneutumaan tekstiisi. Esimerkiksi sana ”aloita” toimii myös otsikon alussa motivoivana tekijänä kävijälle. Otsikko ei kuitenkaan saa olla liian pitkä, sillä pahimmassa tapauksessa se antaa sisällöstä monimutkaisen ja jaarittelevan kuvan heti alkuun. Sinun kannattaa myös kannustaa lukijoita toimimaan eli suorittamaan joku haluttu toiminto. Jos lukija haluaa vain lisää sisältöäsi, silloin hän helpommin myös tilaa esimerkiksi uutiskirjeesi. Hyödynnä siis CTA:ta aina hyvän tekstin lisäksi, jotta saisit kävijät konvertoitumaan.

    Kirjoittamallasi sisällölläsi on väliä myös hakukoneoptimoinnin suhteen. Hakukoneet huomioivat sivuasi paremmin, kun etusivulla on tarpeeksi tekstiä. Voit tarkistaa tämän esimerkiksi osoitteesta www.seobility.net. Vaikka hakukoneet arvostavat selkeää kieltä, muista aina suunnata tekstisi ihmisille.

    Viimeiseksi mutta ei vähäisemmäksi on hyvä muistaa, ettei sivua saa unohtaa jättää päivittämättä. Tekstit saattavat ajan kanssa vanheta, eikä kävijöitä kiinnosta lukea vanhaa tietoa antavaa blogitekstiä. Kävijät etsivät uutta ja innovoivaa sisältöä, josta he kokevat saavansa lisäarvoa. Pidä myös huoli, että yhteystiedot ovat esillä selkeästi, ajantasaisina ja oikeinkirjoitettuina. Sivuilta olisi hyvä löytää ainakin puhelinnumero ja sähköposti, mutta yhteydenottokanavia kannattaa olla myös enemmänkin. Esimerkiksi Chat on nykypäivänä suosittu yhteydenottokanava.

    Näillä vinkeillä pääset varmasti alkuun verkkosivujesi tekstisisällöissä. Jos sinusta kuitenkin tuntuu, ettei kirjoittaminen ole ihan se sinun juttusi, voit ottaa yhteyttä esimerkiksi meihin. Autamme sinua mielellämme!

    Kirjoitimme blogitekstin myös siitä, miten luot täydelliset verkkosivut yrityksellesi. Lue teksti täältä.

    #dotherightmarketing

    Eemil Mikkola
    Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
    eemil@innoclub.fi

    YHTEYSTIEDOT

    +358 45 137 3886
    contact@innoclub.fi
    All rights reserved 2024