Anna meidän auttaa!
Vastaamme viestiisi 24 tunnin kuluessa.




    Demand Generation = Kysynnän luominen

    Mietipä miltä tuntuisi, jos yrityksesi olisi aina se ensimmäinen vaihtoehto […]

    Lue lisää

    Miksi jokaisen yrityksen pitäisi tehdä blogitekstejä

    Meiltä kysytään lähes jokaisessa markkinointiin ja mainontaan liittyvässä palaverissa, että ”onko meidän ihan pakko tehdä blogitekstejä?” Vastaus on: välttämättä juuri blogitekstejä ei ole pakko tehdä, mutta asiakkaillesi sopivaa sisältöä sinun on lähes pakko tuottaa.

    Miksi siis blogitekstejä tai muuta sisältöä on pakko tehdä? Ja puhutaan nyt yksinkertaistamisen vuoksi pelkistä blogiteksteistä.

    Huomio

    Kun toimiva markkinointi perustuu siihen, että asiakas tuntee sinut ja luottaa sinuun, ovat blogitekstit tässä suhteessa äärimmäisen hyviä työkaluja. Miksi näin?

    Jotta asiakas voi tuntea sinut, pitää sinun "varastaa" asiakkaasi huomio. Huomion saaminen on yksi maailman kilpailluimmista asioista, kilpailevathan kukat valosta, julkkikset lehtien iltapäivälehtien kansista ja yritykset asiakkaittensa huomiosta jne.

    Huomion saanti on monesti tuskallisen hidas prosessi perinteisellä markkinoinnilla: mainontaa tehdään nykyään niiiiiiiin paljon, ettei ihmismieli pysty käsittelemään mainostulvaa enää hallitusti. On tutkittu, että ihminen tarvitsee 9-12 ärsykettä (tässä tapauksessa mainosta), jotta ihminen reagoi ja antaa huomiota yrityksen markkinointipanostuksille. Sen takia esim. lomafirmat mainostavat sinulle kuin hullut, jos olet vahingossakaan hakenut lentoja Malagaan – ihminen on yksinkertainen olento, ja jos sinulla rahat polttelevat jo taskussa, on varsin todennäköistä, että tulet matkan Malagaan ostamaan. Alalla toimivien yrityksien kannalta kysymys on tässä tapauksessa se, että kuka näkyy oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikean viestin kera, jotta sinä sen matkan ostat. Todennäköisintä on, että ostat matkan varsin nopeasti ja tästä syystä mainostusta tehdäänkin varsin aggressiivisesti sen jälkeen, kun olet sivustolla vieraillut.

    Markkinoinnin perussääntö on siis toisto, toisto ja toisto.

    Miten tätä prosessia voitaisiin nopeuttaa? Mielenkiintoisella ja asiakaslähtöisellä mainonnalla – blogitekstit ovat asiakaslähtöisyyttä parhaimmillaan, kunhan ne vain tehdään asiakasta ajatellen.

    Kustannustehokkuus

    Jos mainostat suoraan myymääsi palvelua, maksat Facebook-mainonnasta jopa ,50 euroa per klikki. Jos taas olet tehnyt hyvän blogitekstin, tai parhaassa tapauksessa blogitekstisarjan, voi klikkihintasi olla 0,02 euroa parhaimmillaan. Hyvän blogitekstin klikkihinta on toki ala- ja aihekohtainen, mutta hyvän blogitekstin hinta pyörii 0,10-0,60 euron tuntumassa useimmiten.

    Jos siis blogitekstisi klikkihinta on 0,15 euroa ja normaalista mainoksesta maksaisit sen 1,50 euroa klikiltä, blogitekstin mainostaminen tuo sinulle 10 potentiaalista asiakastasi tutustumaan sinuun, kun perinteisen mainoksen kautta sait vain yhden vierailijan.

    Blogitekstin mainostaminen on varsin kustannustehokasta.

    Asiakkaan ostoprosessi

    Mutta eikö asiakkaan ostoprosessin pidä olla mahdollisimman suora, lyhyt ja yksinkertainen? Eikö blogiteksti mutkista ja pidennä tätä ostoprosessia? – Kiitos, Eemil, äärimmäisen hyvästä kysymyksestä!

    On täysin totta, että ostoprosessin pitää olla mahdollisimman suora, lyhyt ja yksinkertainen. Jos ostoprosessista tekee hankalan, ei asiakas osta.

    Mutta, mutta. Blogitekstissä on omat äärimmäisen hyvät puolensa, jonka takia blogiteksti ei oikein tehtynä luo mutkaa matkaan.

    • Blogitekstillä voit siis saada asiakkaan huomion kustannustehokkaasti, check!
    • Blogitekstillä voit kasvattaa luottamusta asiakkaaseen, erinomaista!
    • Blogitekstillä voit vastata yleisiin kysymyksiin, jotka liittyvät esim. palvelusi hankintaan, hell yeah!
    • Blogitekstillä voit auttaa asiakastasi ymmärtämään mitä ostaa, jotta myyjän aikaa ei kulu ns. "turhiin" kysymyksiin, oh mama!

    Blogitekstit siis ostoprosessin kaikkiin vaiheeseen, jolloin blogitekstit kuljettavat omalta osaltaan asiakasta eteenpäin pitkin asiakkaan ostopolkua. Blogitekstien hyvä puoli on myös se, että blogitekstit saava olla pitkiä! Kun laadusta ei tingitä, voi blogiteksti olla lähes kuinka pitkä tahansa. Mitä pidempi teksti on, sitä enemmän voit selittää asioita halki, poikki ja pinoon – tämän takia perinteisesti pidemmät myyntitekstit toimivat paremmin kuin lyhyet, vaikka monesti ajatellaankin, että verkkosivustojen tekstit tai blogitekstit pitäisivät olla lyhyitä. Googlekin tykkää pitkistä teksteistä.

    Kun teet blogitekstejä eri ostoprosessin vaiheisiin, saat blogien avulla entistä enemmän tehoa markkinointiin.

    GDPR ja evästeet

    Google on ilmoittanut, että se luopuu kolmannen osapuolen evästeistä Chrome-selaimellaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämä tarkoittaa ainakin tällä haavaa sitä, että esim. Facebook-pikselin tai LinkedIn-pikselin käyttö loppuu – tämä tekee datajohdetulle digimarkkinoinnille todella paljon hallaa. Jos nyt Facebook pystyy automaattisesti optimoimaan mainonnan kohdennusta annettujen reunaehtojen puitteissa, ei se enää pysty seuraamaan tapahtuneita yhteydenottoja verkkosivustolta tai verkkokaupasta saatuja kauppoja – ainakaan yhden yksilön tarkkuudella.

    Tämä tekee siis nykyiseen digimarkkinointiin todella, todella syvän loven, johon jokaisen yrityksen tulisi valmistautua. Jos sisällöntuotannon aloittaa, kun virrat on jo pikseleistä katkaistu, on sieltä pitkä matka hypätä liikkuvaan junaan, jossa kilpailijat ovat jo mukana.

    Jotta digimarkkinointi voi toimia tehokkaasti nykyisen aikakauden jälkeen, ovat sisällöt entistä suuremmassa roolissa, koska sisältöjen avulla voidaan kustannustehokkaasti saada sinulle potentiaaliset ihmiset kiinni, heitä voidaan opettaa sisältöjesi kautta, he oppivat niiden kautta luottamaan sinuun ja osaamiseesi ja lopulta voit vakuuttaa heidät palvelustasi.

    Koska uudelleenmarkkinointi ei ole näillä näkymin enää niin tehokasta, pitää sinun kynsin ja hampain tarjota potentiaalisille asiakkaille syitä tulla uudelleen sivustollesi, vaikket pystyisi heille enää suoraa ”henkilökohtaisesti” mainostamaan. Jos asiakas saa sinulta tietoa, uusia oppeja ja viihdettä elämäänsä, miksei kyseinen henkilö tulisi enää sivustollesi takaisin? Miksei hän jatkossakin seuraisi sinua somekanavissa?

    Tässä vaiheessa olen kuitenkin melko varma, että jonkinasteista uudelleenmarkkinointia voidaan tehdä jatkossakin, mutta sen tehokkuus pitkässä juoksussa on kysymysmerkki – tähän kysymysmerkkiin ei mielestäni ole kenelläkään varaa nojata.

    Demand Generation - Kysynnän luominen

    Demand Generation on äärimmäisen asiakaslähtöinen markkinointistrategia, joka pohjautuu todella pitkälle sisältömarkkinointiin. Ajatus on siinä, että mitä paremmin pystyt luomaan asiakkaillesi heille relevanttia sisältöä ostoprosessin eri vaiheissa, sitä paremmin asiakkaat kokevat yrityksesi olevan heille arvokas. Mitä arvokkaampi olet, sitä todennäköisemmin sinusta tulee ostoprosessin valintavaiheessa ensimmäinen vaihtoehto ongelman ratkaisijaksi. Tähän pisteeseen jokainen yritys lähtökohtaisesti haluaa. Kun tilanne on muodostunut tällaiseksi, myyntityö on helppoa, nopeaa ja, olettaenkin, mukavaa.

    Tässä ovat syyt, joiden takia sisältöjä on jokaisen yrityksen tehtävä.

    Teimme vinkkilistan kuinka voit tehdä tehokkaasti sisältöjä – nappaa vinkit haltuun! Teimme myös laajan artikkelin kuinka sisältömarkkinointi toimii B2B-maailmassa, joten jos aihe kiinnostaa, kannattaa tutustua laajempaan artikkeliimme.

    Jos sinulla tulee muuta kysyttävää asiaan liittyen, otathan meihin yhteyttä!

    Eemil Mikkola
    Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
    eemil@innoclub.fi

    YHTEYSTIEDOT

    +358 45 137 3886
    contact@innoclub.fi
    All rights reserved 2024